Témakörök



Lezárt aukciók


Schaeffler, Richard: A vallásfilozófia kézikönyve

Szerző
Richard Schaeffler
Fordító
Czakó István
Hankovszky Tamás
Lektor
Görföl Tibor
Osiris Kiadó (Budapest) ,
Fűzött kemény papírkötés , 223 oldal
Sorozatcím: Osiris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-389-417-4
Aukció vége:
2022-03-27 20:00

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Szép állapotú példány.

Fülszöveg

A filozófia és a teológia határkérdéseinek professzora ebben a könyvében arra vállalkozott, hogy a vallásfilozófia különböző felfogásairól, illetve az ezekből adódó eltérő törekvésekről,... Tovább

Fülszöveg

A filozófia és a teológia határkérdéseinek professzora ebben a könyvében arra vállalkozott, hogy a vallásfilozófia különböző felfogásairól, illetve az ezekből adódó eltérő törekvésekről, kérdésfeltevésekről és módszerekről átfogó, ám minden erőltetett harmonizálástól mentes áttekintést nyújtson. Schaeffler öt alaptípust különít el: a vallásfilozófia mint a "preracionális tudat" kritikája, a vallás filozófiává való alakítása, a filozófiai teológia, a vallásfenomenológia és a lingvisztikai fordulat utáni vallásfilozófia. Az egyes típusok tárgyalásánál a történeti és a szisztematikus szempontot sikeresen ötvözve bemutatja a vallásra való reflexió adott fajtájának történelmileg első megjelenését, majd olyan későbbi megközelítésmódokat elemez, amelyek módszerükben vagy koncepciójukban hasonlítanak hozzá, így az alaptípus legfontosabb módosulásaival is megismerteti az olvasót. Vissza

Tartalom

Előszó a magyar olvasókhoz11
Előszó13
Bevezetés17
A legfőbb típus: a vallásfilozófia mint a "preracionális" tudat kritikája21
Egy különösen elterjedt típus: a vallásfilozófia mint a vallás filozófiává történő átalakítása25
Az első program: a vallási hagyomány filozófiai allegorézise25
A második program: a filozófia mint az öntudatra ébredt vallás. A program platóni eredete26
A program módosulásai a filozófiatörténet során28
Plótinosz és az újplatonizmus28
Ágoston sajátos álláspontja29
Az újplatonizmustól az idealizmusig31
A vallás értelmezésétől a vallás megszüntetéséig34
Bloch Isten nélküli vallása36
A vallásfilozófia mint a vallás filozófiává történő átalakítása - Visszatekintés37
Egy több korszakon át uralkodó típus: a filozófiai teológián alapuló vallásfilozófia39
A filozófiai teológia témája és érvelésmódja40
A vallási kérdések és a filozófiai teológia kérdéseinek különbsége40
Az "Isten" kifejezés vallási összefüggésből filozófiai összefüggésbe helyeződése41
A vallás kritikus hermeneutikájától az ontoteológiáig44
Előkészítő lépések44
"Isten" és "a lét"45
A hit és a tudás viszonya az ontoteológiai összefüggésben47
Kant "kopernikuszi fordulata" és az ontoteológia válsága49
Az ontoteológiától az értelem analitikájáig49
A vallás racionális megalapozásának vége?50
A transzcendentális reflexió jelenléte a filozófia történetében52
Az Istenről való transzcendentálfilozófiai beszéd története és tipológiája54
Descartes és a szubjektivitáselméleti istenérv54
A vallási racionalizmus kialakulása és az ész istenítése56
Az ész istenítésének megszüntetése az ész dialektikájának kimutatása által58
A vallás új felfogása62
Az Istenről való transzcendentálfilozófiai beszéd és a remény teológiája63
Kant kritikája és a "filozófia szekularizációja"63
A transzcendentális teológiájra alapozott vallásfilozófia65
A vallás megalapozása és a vallások összehasonlítása67
A remény mint a vallás középpontja és mércéje69
A filozófiai teológián alapuló vallásfilozófia - Visszatekintés és kritikus értékelés72
A vallásfilozófia egy újabb típusa: a vallásfenomenológia77
A vallásfenomenológia mint a filozófiai fenomenológia és az empirikus vallástudomány találkozásának eredménye78
Egy megállapítás és négy kérdés78
A valláskutatók elvárásai a fenomenológiával szemben és a fenomenológiai "lényegfogalom" mint módszertani lehetőség79
A fenomenológiai fogalmak recepciója és téves használatuk gyanúja80
Előzetes módszertani döntés: nem iskolás átvétel, hanem kipróbálás és kiválasztás81
A vallási aktusok (noézisek) és tárgyak (noémák) regionális fenomenológiája83
A vallásfenomenológia mint a szent megjelenéséről szóló tan - Álláspontok, programok és továbbfejlesztett változataik84
A "szent" és a "sensus numinis" - Rudolf Ottó kérdésfelvetése84
Újabb kérdésfelvetés: a hierofánia dialektikája és a vallás történelmisége86
A hieroglifák tipológiájától a vallások történetéhez - a vallásfenomenológiai kérdésfelvetés módosulása Mircea Eliade gondolkodói útjának példáján keresztül87
A fenomenológiai módszer vallástudományi alkalmazásának lehetőségei és határai89
A helytállóság kritériuma: a vallástörténet vallásfenomenológiai értelmezésének feladata89
Husserltől vissza Hegelhez: a "magánvaló" és a "számunkra való" dialektikája mint a vallás történetiségének alapja90
A vallási a priori és a vallási akcentusok jelentésének logikája: Max Scheler vallásfenomenológiai koncepciója93
Az imádság fenomenológiája - a vallási beszéd dialektikájához és a vallási nyelv történelmiségéhez kapcsolódó problémafelvetés96
Kiaknázatlan lehetőségek - vagy a módszer strukturális korlátai?98
Kitekintés: a vallásfenomenológia programja és annak megvalósítása a vallási nyelv transzcendentális analízisének formája100
A "nyelvi fordulat" és a vallásfilozófia mint a vallási nyelv analízise103
A pozitivizmus és a vallási nyelv analízise104
A nyelvanalízis és az Istenről való beszéd értelmezésének a gyanúja105
A vallási nyelv "nem propozicionális jellege" és "a vallási nyelvjáték autonómiájának kérdése"108
A vallási nyelv "nem propozicionális jellegét" és a "vallási nyelvjáték autonómiáját" állító tételek kritikája112
A "nyelvi fordulat" és a transzcendentálfilozófia - A vallási nyelv analízise a pozitivizmussal folytatott vitától függetlenül115
Az Immanuel Kant hatása alatt álló német nyelvfilozófia115
A szimbolikus formák filozófiája (Cassirer) és a vallásfilozófia mint a vallási nyelv struktúrájának az analízise118
Cassirer nyelvfilozófiájának új eredményeket hozó alkalmazása120
A kanti és a zsidó vallásfelfogás gyümölcsöző találkozása122
A vallásfilozófia mint az isteni parancs és az imádság grammatikája - Hermann Cohen, Franz Rosenzweig és Martin Buber124
Cohen és Rosenzweig vallási beszédaktus-elméletének új eredményeket hozó alkalmazásai127
A nyelv filozófiája és a szó teológiája - A "nyelvi fordulat" a vallásfilozófia és a keresztény teológia találkozása esetében130
A teológia mint a hit nyelvéről szóló tan: Gerhard Ebeling130
A megszólítás helyzetei - tapasztalatok és elbeszélések - rövid teológiai formulák: Ingolf U. Dalferht törekvések a vallási nyelv logikájának létrehozására134
Az istendicséret mint a hit nyelve és a doxológia mint az Istenről való beszéd eredete: Geoffrey Wainwright és a rendszeres teológia új alapvetése136
Filozófiai teológia - vallásfenomenológia - a vallási nyelv analízise: visszatekintés a vallásfilozófia három módszertani megközelítsére; szisztematikus kitekintés141
Összehasonlítás és kritikai értékelés141
A vallásfilozófia tárgyalt típusai kitüntetett témáik szerint141
A vallásfilozófia tárgyalt típusai módszereik szerint145
A vallásfilozófia tárgyalt típusai és a vallás kritériumainak meghatározása149
A három koncepció és összekapcsolásuk kérdése152
Rendszeres kitekintés154
A transzcendentális istentan mint a vallási tudat önértelmezéséhez nyújtott hermeneutikai segítség155
A tanszcendentálfilozófia fokozott módszertani refelxiója és a transzcendentálfilozófiai istenforgalom kidolgozására irányuló erőfeszítések158
Módszertani megfontolások a vallási nyelv analíziséről161
A vallási jelleg kritériumairól164
Módszertani megfontolások a vallásfenomenológiával kapcsolatban168
A vallási noézis és a vallási noéma dialektikus viszonya170
Irodalom173
Függelék - kiegészítések a 2. kiadáshoz185
A tájékozódás igénye a megváltozott körülmények között185
A szekularizáció folyamata mint a vallásfilozófiához intézett kérdés185
A politika és a környezetetika szakralizálódása és a vallásfilozófiai tájékozódás igénye a megváltozott körülmányek között189
A kultúrák közötti kapcsolatok és a vallások párbeszéde193
Az "új vallások" és a "tényleges vallásit" a "csak látszólag vallási jelenségektől" megkülönböztető jegyek kérdése195
A hagyomány elemeinek szokatlan kezelése: eklekticizmus, szinkretizmus, allegorikus értelmezés195
Az ítéletalkotás megfelelő kritériumainak kérdése197
A teológia által a vallásfilozófiához intézett kérdése199
Módszertani problémák202
A módszerekkel jelen könyvben javasolt összekapcsolása202
Módszertani kifogások204
Alkalmazási kísérletek205
A vallás racionalitása és kritikára való képessége206
A vallás és a vallás torzulásainak megkülönböztetése mint a teológiai és a vallásfilozófiai érvelés feladata210
Vallás, kultúra és társadalom215
Az intencionalitás uralma? - Megjegyzések a már említett módszertani kérdéshez221
Vissza
Tétel sorszám:
346

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
20.200 Ft Licitek száma: 16



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!