Témakörök



Lezárt aukciók


Vyása, Dvaipáyana: Vedánta-sutra

A Bölcselet csúcsának vezérfonala

Szerző
Dvaipáyana Vyása
Szerkesztő
Bakos Attila
Dr. Szűcs Judit
Fordító
Rácz Géza
B. K. Tírtha
Lektor
Andrássy Csongor
Vass Klára
Magyar Brahmana Misszió (Budapest) ,
Fűzött kemény papírkötés , 622 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-068-387-6
Aukció vége:
2022-03-27 20:00

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Szép állapotú példány.

Fülszöveg

Itt az ideje, hogy tudakozódjunk Brahman felől. A Vedánta-sutra megállapítja, hogy a Legfelsőbb Abszolút; Visnu független, mindentudó, az egész teremtés ura s az emberi lét legfőbb célja. Ő a... Tovább

Fülszöveg

Itt az ideje, hogy tudakozódjunk Brahman felől. A Vedánta-sutra megállapítja, hogy a Legfelsőbb Abszolút; Visnu független, mindentudó, az egész teremtés ura s az emberi lét legfőbb célja. Ő a teremtő, a tiszta tudat. A sutrák öt örökkévaló elvet (tattvát) taglalnak: Isten (Ísvara), egyéni lélek (jíva), anyag (prakrti), idő (kála) s végül cselekedet (karma). Ísvara határtalan tudattal rendelkezik, a jíva viszont csupán részlegesen tudatos. Ám mindkettő örökkévaló, a tudatosság, öröklét és boldogság birtokosa. A tudatot lehetetlen elválasztani az önvalótól, mint ahogyan a fény is elválaszthatatlan a tűztől. Nem ellentmondásos tehát, ha azt állítjuk Istenről, hogy ő a tiszta tudat, s ugyanakkor önmagáról is tudatos.
A Vedánta-sutrát négykötetű-nek (caturlaksaní) is nevezik, mert négy könyvből áll. Az első könyv bebizonyítja, hogy az összes védikus írás egyöntetűen Brahmanra vonatkozik, s e művek harmóniáját (samanvaya) a közös témában, Brahmanban jelöli meg. A második könyv kimutatja, hogy nincs ellentmondás a Vedánta és a többi szentírás között. A harmadik könyv Brahman elérésének módját ismerteti, a negyedik pedig ennek eredményét.
A vedánta tanulmányozására és megértésére az az ember méltó, aki szilárd hittel és nyugodt elmével rendelkezik, csöndes (sama), ön fegyelmezett (dama), szüntelenül helyes gondolatokkal foglalkozik, társul az Igazság ismerőivel, s aki világi és vallási kötelességeit egyaránt teljesen önzetlenül végzi, így szíve makulátlanul tiszta. A Legfelsőbbhöz fűződő kapcsolat (sambandha) kérdését a Vedánta-sutra Brahman leírásával tisztázza. A mű témája (visaya) a makulátlanul tiszta Legfelsőbb Személy (Purusa), az értelem és boldogság megtestesítője, aki végtelen és felfoghatatlan hatalommal, valamint számtalan egyéb tulajdonsággal rendelkezik. A Vedánta-sütra segítségével megnyílik az ember előtt a lelki távlat (prayojana), a Legfelsőbb elérése, ami a meghódolást gátló tévképzetek leküzdésével válik lehetségessé. Vissza

Tartalom

Vandaná 9
A kiadó előszava 10
Vedánta-sutra előszó 11
A samskrta szavak írásáról 15
Vedánta-sutra I. könyv 1. fejezet 16
1. tétel Tudakozódás Brahman felől 19
2. tétel Brahman meghatározása 22
3. tétel Az istentudat forrása az írás 26
4. tétel Minden írás Brahmanról szól 29
5. tétel Brahman megismerhető 31
6. tétel Brahman örömlényegű 37
7. tétel Brahman a Nap és a szem lénye 46
8. tétel Brahman az ákása 49
9. tétel Brahman a prána 50
10. tétel Brahman a fény 52
11. tétel Brahman a prána 56
Vedánta-sutra I. könyv 2. fejezet 65
1. tétel Brahman a tudat 65
2. tétel Brahman az univerzum elfogyasztója 70
3. tétel Brahman lakik a szív rejtekén 72
4. tétel Brahman az ember szemében a szeretet 74
5. tétel Brahman a belső útmutató 77
6. tétel Brahman a múlhatatlan 79
7. tétel Brahman, mint Vaisvánara 82
Vedánta-sutra I. könyv, 3. fejezet 91
1. tétel Brahman a hajlék 91
2. tétel Brahman a teljesség 94
3. tétel Brahman a megsemmisíthetetlen 105
4. tétel Brahman a Satyalokán 108
5. tétel Brahman, a kicsiny űr 109
6. tétel Brahman a hüvelyknyi lény a szívben 116
7. tétel A félistenek jogosultak a Brahman-meditációra 117
8. tétel A sudrák nem jogosultak a védai meditációra 127
9. tétel Brahman a villámcsapás 133
10. tétel Brahman az éter (ákása) 134
Vedánta-sutra I. könyv, 4. fejezet 139
1. tétel A megnyilvánulatlan a finom test, s nem a természet 139
2. tétel A megszületetlen nem az anyagi őstermészet 145
3. tétel A huszonöt ember nem azonos a sánkhya princípiumokkal 149
4. tétel Brahman a végső ok 152
5. tétel Brahman a purusa 156
6. tétel Brahman az átman 161
7. tétel Brahman a kiváltó ható ok s az anyagi ok 168
8. tétel Minden név Isten neve 174
Vedánta-sutra n. könyv 1. fejezet 176
1. tétel A vedánta nem tagadja teljességében a sárikhya tant 179
2. tétel A Jóga-tan cáfolata 180
3. tétel A védák örökkévalók és tévedhetetlenek 183
4. tétel Agni és Prthiví személyek, nem dolgok 184
5. tétel Brahman a világ materiális oka 186
6. tétel Nem a nemlét a világ létének oka 187
7. tétel Kanada és Gautama tanainak cáfolata 192
8. tétel A világ nem különbözik Brahmantól 194
9. tétel Isten egyben a világ hatóoka is 202
10. tétel Isten nem részrehajló és nem kegyetlen 215
11. tétel Az Úr kegye nem részrehajlás 218
Vedánta-sutra II. könyv, 2. fejezet 220
1. tétel A sánkhya pradhána teremtéselmélet cáfolata 220
2. tétel A vaiáesika atomelméletének vizsgálata 231
3. tétel A buddhizmus vizsgálata 237
4. tétel A buddhizmus yogácára iskolájának vizsgálata 246
5. tétel A mádhyamika elv cáfolata 251
6. tétel A jaina tan elemzése 253
7. tétel A pasupata rendszer vizsgálata
8. tétel A sakti-elv áttekintése 262
Vedánta-sütra n. könyv 3. fejezet 265
1. tétel Az éter következmény 265
2. tétel A levegő is következmény 270
3. tétel A Létező (sat) nevezetű Isten nem következmény 271
4. tétel A tűz következmény, s a levegőből származik 272
5. tétel A víz következmény s a tűzből származik 273
6. tétel A föld következmény s a vízből származik 274
7. tétel Az elemek Brahmantól származnak
8. tétel Brahman a végső ok, amely az anyagon keresztül is munkál 277
9. tétel Az értelem s az elme is közvetlenül Brahmantól származik
10. tétel Minden szó Isten megnevezése 280
11. tétel Az egyéni lélek örök s nem következmény 281
12. tétel A lélek tudatos és a megismerés alanya 283
13. tétel A lélek atomnyi nagyságú 2§4
14. tétel A lélek nemcsak tudatos, hanem cselekvő is 295
15. tétel A lélek természete az aktivitás 300
16. tétel A lélek tetteiben az Úrtól függ 302
17. tétel A lélek Brahman része 304
18. tétel Az avatarák nem Brahman részei, hanem hasonmásai 307
19. tétel A lelkek nem hasonlók és nem egyenlők 311
Vedánta-sutra II. könyv 4. fejezet 313
1. tétel Az érzékszervek Brahmantól származnak 313
2. tétel A tizenegy érzék 316
3. tétel Az érzékek parányi méretűek 318
4. tétel Az életerő (prána) is Brahmantól származik 318
5. tétel Az életerő nem levegő 319
6. tétel Az életerő a lélek eszköze 321
7. tétel Az életerő a lélek első szolgája 322
8. tétel Az életerő öt funkciója 323
9. tétel Az életerő atomnyi méretű 324
10. tétel A fény, az Úr a prána-érzékek elsődleges mozgatója 325
11. tétel Az életerő nem érzékszerv 326
12. tétel A megnevezések és formák fejlődése is Brahmantól való 328
13. tétel A lélek hordozói mind földből vétettek 332
Vedánta-sutra III. könyv 1. fejezet 334
1. tétel Az eltávozó lelket elkísérik az állandó atomok 334
2. tétel Felsőbb síkokról visszatérnek a lelkek 343
3. tétel A gonoszok Yama birodalmába jutnak 347
4. tétel A lélek útja az elemeken keresztül 353
5. tétel A lélek röpke tartózkodása 354
6. tétel A lelkek a növényekbe jutnak 354
Vedánta-sutra III. könyv 2. fejezet 358
1. tétel Isten teremti az álomvilágokat is 358
2. tétel Nem minden álom hamis, a jós-álmok 361
3. tétel Az ébrenlét is Brahmantól való 362
4. tétel A mélyalvás helyei 363
5. tétel A fölébredő ugyanaz, mint aki elaludt 366
6. tétel Az ájulás természete 367
7. tétel Egy az Isten, bár sok a formája 368
8. tétel Az Úr teste és lénye nem különbözik 370
9. tétel Az imádott és az imádó különbsége 374
10. tétel A lélek nem Isten visszatükröződése 375
11. tétel A „sem ez, sem az" (neti-neti) kifejezés magyarázata 378
12. tétel Világi szem nem láthatja Isten alakját 381
13. tétel Hűséges hívei pillanthatják meg Istent 382
14. tétel Isten tulajdonságai jelentik benső lényét 385
15. tétel Mérhetetlen az Isten öröme 389
16. tétel Brahman végtelenül változatos megnyilvánulásai 391
17. tétel Az Úr a Legfelsőbb 392
18. tétel Isten mindig megőrzi transzcendens helyzetét 393
19. tétel Minden áldás Istentől való 395
Vedánta-sutra III. könyv 3. fejezet 399
1. tétel Isten a kutatás 402
2. tétel Meditáció Istenen 405
3. tétel Tanácsok a kizárólagos imádat gyakorlóinak 408
4. tétel Miért cselekedjék így a rajongó imádat gyakorlója? 410
5. tétel Isten tettei örökkévalók 412
6. tétel Meditáció Isten tulajdonságain 415
7. tétel Meditáció az örömlényegű Úrról 416
8. tétel Meditáció az Atyaistenről 421
9. tétel Meditáció a formával rendelkező Istenről 422
10. tétel Isten pusztító aspektusa nem javallt meditáció 426
11. tétel Fölszabadult lelkek és a meditáció 428
12. tétel Isten félelme és szeretete is fölszabadulást eredményez 430
13. tétel A szeretet-meditáció felsőbbsége 432
14. tétel A felszabadulás eszközei: meditáció, imádat és szolgálat 433
15. tétel Negatív meditáció 437
16. tétel Az isteni Brahman-világ meditációja 441
17. tétel Brahman nem tulajdonságoktól mentes 444
18. tétel Sri, a szerencseistennő az Úr felsőbb energiája 445
19. tétel Krsnaként, és más formájában is imádható az Úr 450
20. tétel A tudás a guru kegye 450
21. tétel A kegy magasztosabb az erőfeszítésnél 451
22. tétel „Én vagyok ő" - meditáció az Úron 454
23. tétel A fölszabadulás az odaadás gyümölcse 459
24. tétel A nagy lelkek tisztelete 462
25. tétel Hogyan látják Istent a fölszabadult lelkek? 464
26. tétel Tudás előzi meg az odaadást, mellyel elérhető az Úr 466
27. tétel Meditáció a testrészeken 468
28. tétel Meditációja szerint látja az ember Istent 469
29. tétel Az Úr, mint egyetemes lény 471
30. tétel Sajátságos meditációk az Úr formái szerint 473
31. tétel Hűség egy bizonyos formához 473
32. tétel Imádat a vágyak beteljesítése végett 474
33. tétel Meditáció az Úr testrészein 475
Vedánta-sutra Dl. könyv 4. fejezet 480
1. tétel A lelki bölcsesség nemcsak üdvösséget eredményez 480
2. tétel Jaimini ellenvetése 481
3. tétel Jaimini véleményének cáfolata 486
4. tétel Brahman ismerőjének szabadsága 481
5. tétel Brahman ismeretének szükséges előfeltételei 499
6. tétel Brahman ismerőjének táplálkozása vészhelyzetben 501
7. tétel Az eltökélt (svanistha) hívő kötelességei 504
8. tétel A hagyománytisztelő (parinisthita) hívő kötelességei 507
9. tétel A szenvedélytől mentes (nirapeksa) hívő kötelességei 509
10. tétel A nem házas ember följebbvalója a házasnak 512
11. tétel A szenvedélytől mentes hívőről az Úr gondoskodik 517
12. tétel A szenvedélytől mentes hívő folytonos gondolati meditációja 519
13. tétel Miért a házas életrenddel zárul a Chándogya-upanisad? 521
14. tétel Az isteni tudomány titkossága 525
15. tétel A lelki bölcsesség kezdete 526
16. tétel A lelki bölcsesség és a felszabadulás 528
Vedánta-sutra IV. könyv 1. fejezet 530
1. tétel A lelki gyakorlatok folytonos ismétlése 530
2. tétel A szívben lakozó Isten imádása 531
3. tétel Isten nem szimbólum 533
4. tétel Ísvara nem más, mint Brahman 534
5. tétel Meditáció az Úr szeméről 534
6. tétel Meditáció és ülő testtartás 535
7. tétel Mely irányba nézzen a meditáló hívő? m537
8. tétel Isten még az üdvösségben is imádandó 538
9. tétel A lelki tudás gyümölcsei 539
10. tétel A jámbor tettek törvényszerűségei 541
11. tétel Lelki tudás és a letöltendő karma 542
12. tétel A lelki tudás és az örök kötelességek (nitya karma) 544
13. tétel Helyettesítő vezeklés 545
Vedánta-sutra IV. könyv 2. fejezet 549
1. tétel A lelki bölcs elhagyja testét 549
2. tétel Az elme visszahúzódik az életlevegőbe 551
3. tétel A prána visszahúzódik a lélekbe 552
4. tétel A lélek elvegyül az elemekben 552
5. tétel A tudatlan s a bölcs módszere 554
6. tétel Az elemek elvegyülése a Legfelsőbb Lélekben 559
7. tétel A permanens elemek elvegyülése a Legfelsőbb Lélekben 560
8. tétel Hogyan hagyja el testét a bölcs? 562
9. tétel A bölcs mindig a nap sugarait követi halálakor 563
10. tétel A bölcs a téli nap-út idején távozva is Brahman világába jut 565
Vedánta-sutra IV. könyv 3. fejezet 567
1. tétel A félistenek útja az egyetlen út 567
2. tétel A félistenek útjának tizenhárom állomása 568
3. tétel Varuna világa a villám-hon fölött 570
4. tétel A fény, nappal, világos két hét nem időegység 571
5. tétel Isten küldötte a villám-honban fogadja a lelket 572
6. tétel Az isteni küldött Brahmához vezeti a lelket Bádari szerint 573
7. tétel Az isteni küldött Brahmanhoz vezeti a lelket Jaimini szerint 576
8. tétel Az isteni küldött vezeti a lelkeket 578
9. tétel Amikor az Úr maga jön el szenvedélyektől mentes hívéért 579
Vedánta-sutra IV. könyv 4. fejezet 581
1. tétel Mi történik az üdvösségben? 581
2. tétel A fölszabadult lélek egyesülése Istennel 584
3. tétel A fölszabadult lélek tulajdonságai 586
4. tétel A fölszabadult lélek tiszta tudat 587
5. tétel A fölszabadult lélek akarata nyomban teljesül (satya-sankalpa) 588
6. tétel A fölszabadult lélek szabadsága 589
7. tétel A fölszabadult lélek formája nem anyagi 590
8. tétel A fölszabadult lélek örvendezése 593
9. tétel A fölszabadult lélek mindentudó 594
10. tétel A fölszabadult lélek bár mindentudó, de nem mindenható 596
11. tétel A fölszabadult lélek sosem tér vissza 600
I. Függelék
Az óind filozófiai iskolák felépítése 602
II. Függelék
A Vedánta-sutrák kommentárjai 603
m. Függelék
A rövidítések jegyzéke 604
IV. Függelék
Idézetek hivatkozásai 605
V. Függelék
A Védánta-szutra aforizmáinak párhuzamai a Bhágavata-purána verseivel 614
Adományozók 619 Vissza
Tétel sorszám:
403

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
11.100 Ft Licitek száma: 26



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!