Lezárt aukciók


Abody (Anderlik) Előd, Dr.: A repülőgép és a repülés

Szerző
Varga László
Rácz Elemér
Veress László
Zákány Zoltán
Dr. Merényi Scholtz Gusztáv
Dóczy Lóránd
Szerkesztő
Dr. Abody (Anderlik) Előd
Pósa Károly Könyvkereskedő kiadása (Budapest)
Kiadói egészvászon kötés , 611 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 22 cm x 15 cm
ISBN:
Aukció vége:
2022-09-25 20:00

Aukciós tétel adatai

Budapest, [1942], Pósa Károly Könyvkereskedő (Stephaneaum Nyomda, Bp.), VIII p. + 611 p. + [1] p., ill.

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Első kiadás. A repülőgép és a repülés. Szerkesztette: Dr. Abody (Anderlik) Előd egyetemi ny. r. tanár. Írták: Dr. Abody (Anderlik) Előd, Dóczy Lóránd, Rácz Elemér, Dr. Scholtz Gusztáv, Varga László, Veress László és Zákány Zoltán.
Számos szövegközti, fekete-fehér, feliratos fényképpel, rajzzal, ábrával illusztrált, valamint előszóval, bevezetéssel, korabeli könyvhirdetéssel és részletes tartalomjegyzékkel kiegészített kiadás. Nyomtatta a Stephaneaum Nyomda Budapesten.
Kiadói egészvászon kötésben lévő példány aranyozott feliratos címfedéllel és könyvgerinccel, kiadói előzéklapokkal, néhány nedvességtől hullámos, foltos lappal, hiánytalan, átlagos állapotban, feliratos, színes, illusztrációval ellátott, sérült, foltos, kiadói borítófedélben.
Ritka!
A szerkesztő és egyben az egyik szerző, Abody (Anderlik) Előd (Dés, 1896. november 27. – Budapest, 1949. január 9.) híres mérnök, egyetemi tanár. A Budapesti Műegyetemen szerzett mérnöki diplomát. A Fischamend-i repülőkísérleti állomásán teljesített katonai szolgálatot. A Budapesti Műegyetem III. sz. Mechanikai Tanszék tanársegéde volt. Később a Göttingeni Egyetemen, majd a londoni Imperial College of Science-n folytatott aerodinamikai tanulmányokat. 1929-ben magántanári képesítést szerzett, majd a Légügyi Hivatal Repülőgép Ellenőrzési Osztály vezetője lett. Ebben az időben ő irányította az AVIS (Anderlik–Varga–Iskola-Sport) vadászrepülőgép-típusok acélcsővázas szerkezeteinek építését. Később megbízott előadóként, utána a mechanikai tanszék helyettesítő tanárként, azt követően pedig az aerodinamikai tanszék tanáraként tevékenykedett. Megszervezte és felépítette az Aerodinamikai Intézetet. Itt üzembe állította az első egyenes áramú, szívásos rendszerű szélcsatornát a hozzátartozó mérőberendezésekkel. Nemcsak a készülő új magyar repülőgéptervek aerodinamikai tényezőit határozták meg az intézetben, hanem a német DVL (Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt) megrendelésére, bérmunkában több új német repülőgépterv főelemének (pl. repülőgéptörzseknek) aerodinamikai méréseit is elvégezték a második világháború idején. 1945-46-ban részt vett a második világháború alatt elpusztult intézet újjáépítésében, majd a Műegyetem Mérnökkari Mechanikai Tanszékét vezette haláláig.

Előszó

E most megjelenő könyv megírását a mű kiadója kezdeményezte. A könyv célja a repülésnek főleg a műszaki kérdéseiről időszerű áttekintést nyujtani, olyan feldolgozásban, amely annak megértését a... Tovább

Előszó

E most megjelenő könyv megírását a mű kiadója kezdeményezte. A könyv célja a repülésnek főleg a műszaki kérdéseiről időszerű áttekintést nyujtani, olyan feldolgozásban, amely annak megértését a középiskolai műveltség alapján is lehetővé teszi. Ha magyar kiadó a hazai repülés műszaki irodalmát új munka kiadásával kívánja bővíteni, akkor úgy éreztem, hogy más, erősebb elfoglaltságom mellett is segítőkezet kell nyujtanom a könyv megjelenése érdekében. A könyv lehető gyors megjelenésére és sokoldalú fejezeteire való tekintettel többen vállaltuk e munkának a megírását. Az idő nem engedte meg az egyes fejezeteknek teljesen egységes átírását és így az egyes fejezetek különálló munkáknak is tekinthetők, mégis az az érzésem, hogy ez a körülmény nem válik e munka hátrányára. Ezt a reményemet alátámasztja, hogy munkatársaim, akik legnagyobb részben a József Nádor Műegyetem Aerodinamikai és Aerotechnikai Intézetéhez, továbbá a m. kir. Repülő Kísérleti Állomás kötelékébe tartoznak, az általuk feldolgozott anyagot nemcsak a szakirodalomból, hanem saját műszaki és repülő-tapasztalataikból merítették és a feldolgozott anyag önálló művelésére is bőséges alkalmuk volt. Vissza

Tartalom

Előszó1
Bevezetés2
A légerők természettana. Írta: dr. Abody (Anderlik) Előd, a József Nádor Műegyetem ny. r. tanára
I. fejezetek az erőtanból3
Az erő3
Felületi és tömegerő4
Mozgás, sebesség, gyorsulás8
Az erőtan alaptételeiről9
Körmozgás12
A munka és energia fogalma13
Forgás tengely körül15
Tehetetlenségi erő17
A levegő erőtana19
A levegő tulajdonságai és a repülés alapelve19
Áramlástani alapfogalmak21
Áramlás csőben23
Az örvényes áramlások25
Az örvényes áramlás törvényszerűségei28
A folyadék és levegő surlódása31
Az áramlások hasonlósága34
Határrétegek és a sík lap ellenállása35
A testek ellenállása. Áramvonalozás39
A felhajtó erő és annak keletkezése43
Véges terjedtségű szárny46
A szárnyakra ható erők kísérleti adatai47
Szárnymetszetek, szárnyak51
A légcsavar53
Nagy sebességeknél fellépő jelenségek56
Légerőtani kísérletek59
A hőtan elemei és a repülőmotor. Írta: Varga László okl. gépészmérnök, a József Nádor Műegyetemi intézeti tanára
Energetikai alapfogalmak65
Hőtani alapfogalmak66
Melegfejlesztő vegyi folyamatok67
Hatásfok69
Állapotváltozások, körfolyamatok70
Állapotváltozások74
Motorikus körfolyamatok76
Indikátor diagrammok77
Körfolyamatok hatásfoka78
Hatásfokot korlátozó tényezők80
A mai motoroknál elért hatásfok81
A motorteljesítmény megállapítása számítással83
A repülőmotor üzemanyagai85
Kívánalmak a tüzelőanyagokkal szemben85
A benzin87
A benzol89
A spiritusz vagy alkohol89
Tüzelőanyagkeverékek90
Repülőmotorkenőanyagok91
Általános szerkezeti ismertetés92
A motorok osztályozása95
Szívás és keverékképzés97
Elősűrítés99
Az égéstér, a henger102
A gyujtás kérdése110
Kipuffogás111
A hajtómű114
A vezérmű119
Motorok hűtése121
A motorok kenése123
Indító berendezések124
Segédberendezések125
A motorház132
A Hirth H. M. 504 típ. motor leírása146
A repülőmotorok üzeme153
A motorok beszerelése a sárkányba154
A motor és a légcsavar157
A motorok viselkedése változó légköri viszonyok között160
A motorok kipróbálása, gyártási felületvizsgálata163
A motorok üzemi vizsgálata és karbantartása166
A motorok üzemi hibái168
A légkör (repülő időjelző szolgálat). Írta: Veress László okl. gépészmérnök m. kir. repülő mérnökszázados
A légkör. A levegő összetétele. A légkör felosztása172
A levegő hőmérséklete177
A légnyomás és mérése180
Magasságmérés. Egyezményes (normális) légkör182
A levegő nedvessége és sűrűsége184
A szél és mérése186
Függőleges légmozgás és a levegő egyensúlyi helyzete188
Vitorlázó repülés190
Levegőfajták. Metszetek192
Magassági szélmérés, ellentartási szög194
Légállapotmérés repülőgéppel195
Felhőzet és csapadék201
Szélviharok, zivatarok és a villámcsapás205
A köd210
Repülőgépek jegesedés213
Időjárási képződmények: léghalmaz, légritkulat és a frontok217
Időjelentések és az időjárási térkép222
Korszerű időjelző szolgálat. Eligazítások225
A repülés erőtana és a repülőgép teljesítményei. Irta: Rácz Elemér okl. gépészmérn., a József Nádor Műegyet. tanársegédje
A repülőgép vázlatos leírása és jellemző adatai229
A repülőgép szerkezete229
A repülőgép jellemző adatai232
A repülőgép vízszintes repülése235
A repülőgép poláris görbéje, a káros ellenállás235
A vízszintes sebesség237
Emelkedő repülés243
Emelkedő sebesség243
Csúcsmagasság, emelkedési idő246
A légcsavar és motor együttműködése249
A légcsavar és jellemző görbéi249
A szükséges teljesítmény görbéje252
A légcsavar kiválasztása254
A rendelkezésre álló teljesítmény256
Állítható légcsavarok259
A repülőgép sebességének növelése264
A motor tökéletesítése264
A sárkány légellenállásának csökkentése267
A felületi terhelés növelése270
Sikló repülés273
A siklás szöge, sikló sebesség273
Vitorlázó repülés278
A repülőgép gyorsuló mozgásai279
A gyorsuló mozgás alapjelenségei279
Fordulók281
A repülőgép kiegyensúlyozottsága283
Bevezetés283
A szárny nyomatéka285
A farokfelület nyomatéka290
Az egész gép kiegyensúlyozottsága294
A repülőgépek szerkezete. Írta: Rácz Elemér, okl. gépészmérnök, a József Nádor Műegyetem tanársegédje
Szilárdságtani alapjelenségek298
Bevezetés298
Húzás, nyomás, szakítási görbe299
Nyírás302
Hajlítás303
Csavarás309
Kihajlás310
Repülőgépek szilárdsági előírása313
A repülőgép építési anyagai319
A fa320
Az acél322
A könnyűfémek323
Szárnyszerkezetek325
A szárny terhelése325
Szerkezeti elemek: főtartók, bordák, vasalások329
A csürő és a fékszárny339
Farokfelületek341
A farokfelületek szerkezeti felépítése341
A kormányerők kiegyenlítése344
A kormánylapok mozgatása348
A törzs352
Általános elrendezés, a törzs terhelése352
A törzs szerkezeti felépítése354
A motorágy360
A futószerkezet362
Merev futószerkezetek362
Rugós tagok és futókerekek366
Behúzható futószerkezetek371
A farokkerék373
Összefoglalás376
A jelenleg használatos gépek376
Megjegyzések a sztratoszféra repüléshez379
A repülés üzeme. Írta: Zákány Zoltán m. kir. repülőszázados, okl. gépészmérnök
Repülőgépvezetés382
Repülőterek berendezése és a műszaki szolgálat382
A repülés alapmozdulatainak végrehajtása388
Különleges repülési helyzetek397
Műrepülés403
A kötelékrepülés410
Repülőgépek teljesítményeinek vizsgálata412
Navigáció418
Alapfogalmak419
A navigáció műszereiés segédeszközei427
Távolsági repülések végrehajtása látással, rádióirányítás nélkül449
Távolsági repülések végrehajtása, rádióirányítással, teljes látás mellett464
Távolsági repülések végrehajtása vakrepüléssel469
A polgári repülés. Írta: Rácz Elemér okl. gépészmérnök, a József Nádor Műegyetem tanársegédje
Bevezetés477
A légi közlekedés478
A légi közlekedés kialakulása478
A légi közlekedés műszaki kérdései482
Gazdaságossági szempontok486
Óceánrepülés489
A katonai repülés. Írta: Dóczy Lóránd hmtk. repülőszázados, okl. gépészmérnök
Bevezetés492
A légierő, mint hatalmi tényező492
A repülőfegyver sajátosságai493
A katonai repülőgépek és feladataik495
A katonai repülőgépek jellegzetességei495
A katonai repülőgépek feladatkörei496
A felderítő erők és feladataik497
A harci repülőerők és feladataik501
A vadászrepülők501
A bombázó erők504
A szállító repülő erők509
Légi fényképészet és a repülőgépek fényképező felszerelése517
Általános alapfogalmak517
A film524
A légi fényképezőkészülék534
A fényképező (fotó) géppuska536
Kidolgozás537
A repülőgépek tűzfegyverrel537
Támadó fegyverek537
Védő fegyverek556
Repülőgépek bombázófelszerelése563
A bombavetés vízszintes repülésben563
Zuhanó bombázása566
Bombavető berendezések569
Vetési módok összehasonlítása573
Repülőbombák és bombagyútjók574
A repülőgépgyártás580
A repülőgépgyártás jellegzetességei580
A repülőgégyártás munkafolyamatai és munkamenete585
A repülőgépgyártás "árnyékipara"590
A repülés hatása az emberi szervezetre. Írta: dr. Merényi Scholtz Gusztáv orvosalezredes, egyetemi magántanár593
Vissza
Tétel sorszám:
010

Kikiáltási ár:
12.000 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
19.000 Ft Licitek száma: 27



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!