Témakörök



Lezárt aukciók


Sostarics György, Dr./Balogh Vilmos, Dr.: Vasúti járművek

Szerző
Dr. Sostarics György
Dr. Balogh Vilmos
Grafikus
Prazsák Lászlóné
Lektor
Dr. Vermes Ágoston
Dr. Zobory István
Tankönyvkiadó Vállalat (Budapest) ,
Fűzött keménykötés , 593 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-18-3113-2
Aukció vége:
2022-06-26 20:00

Előszó

Tankönyvünk elsősorban a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán a Járműgépész Szakon tanuló hallgatók számára készült. A feldolgozott anyag a vasúti alapismereteket és a vasúti járművek... Tovább

Előszó

Tankönyvünk elsősorban a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karán a Járműgépész Szakon tanuló hallgatók számára készült. A feldolgozott anyag a vasúti alapismereteket és a vasúti járművek járműszerkezeti részeire vonatkozó ismeretekét foglalja össze. A tankönyv anyagának összeállításakor arra törekedtünk, hogy a hallgatókon kívül a vasúti járművek tervezésével és üzemeltetésével foglalkozó szakembereknek, valamint a vasúti járművek iránt érdeklődőknek is hasznos ismeretanyagot adjunk. A vasúti járművek témaköréből több mint három évtizede nem jelent meg tankönyv, viszont az ismeretanyag azóta jelentősen átalakult, kibővült. Ehhez hozzájárult a számítástechnika és a méréstechnika rendkívüli fejlődése, amely nagymértékben kihatott a műszaki életre és az oktatás arculatára is. Vissza

Tartalom

Előszó13
A vasúti közlekedés jelentősége, sajátosságai15
A vasút történeti fejlődése19
A vasutak nemzetközi együttműködése22
A vasúti pálya24
A felépítmény főbb jellemzői26
A felépítmény szerkezete35
Hézagnélküli, hegesztett felépítmények38
Kereszteződés40
Kitérők42
Vágánykapcsolások43
Különleges vasutak felépítménye44
A pálya hibái47
A pálya dinamikai hatása a járműre48
Vasúti járművek52
A vasúti járművek felosztása52
Mozdonyok52
Motorkocsik60
Vontatott járművek62
Menetdinamikai alapok77
A vasúti járművek ellenállása77
Vonóerő-kifejtés81
A kerék és a sín közötti erőkapcsolati tényező81
Vontató járművek tengelyterhelés-változása82
Az egyeshajtás és a csoporthajtás jellemzői84
Vonóerő- és teljesítményszámítás85
Menetidő-számítás86
A menetidő-számítás számítógépi módszere90
A vasúti járművek szerkezeti felépítése92
A vasúti járművek futóműve94
A futómű szerkezeti felépítése94
A kerékpár kígyózó mozgása100
A futómű szilárdsági méretezése102
Futó kerékpárok terhelései103
Hajtott kerékpárok terhelései114
A vasúti kerék vizsgálata123
A kerék futófelületének igénybevétele123
A kerék átmérőjét befolyásoló tényezők130
A kerékabroncs méretezése131
Vasúti kerék szilárdsági vizsgálata végeselem-módszerrel137
A kerékpártengely szilárdsági méretezése139
Ganz-tengelyméretezési módszer140
Rövidített tengelyméretezési módszer145
Vontató járművek kerékpártengelyének szilárdsági méretezése147
Kerékpár összeállításakor a kerék tengelyre felhúzásából származó igénybevételek150
A vasúti járművek hordműve152
Csapágyazás154
Gördülőcsapágyazás154
Siklócsapágyazás164
Csapágyvezetés168
A csapágyvezetés néhány jellemzőjének meghatározása171
A vasúti járművek rugózása175
A rugózás szerepe175
A vasúti járművek rugói180
Lemezrugó181
Csavarrugó185
Torziós rugó192
Gumirugó193
Gumirugók szilárdsági méretezése195
Légrugózás200
Lengéscsillapítók226
Felfüggesztés, forgóváz-szekrény kapcsolat231
A felfüggesztés és a forgóváz-szekrény kapcsolat néhány jellemzőjének számítása234
Forgóvázak238
A forgóvázak csoportosítása239
Forgóváztípusok240
A vasúti járművek vázszerkezete253
Az alvázszerkezetek csoportosítása254
Az alvázszerkezetek főbb jellemzői255
Mozdonyalvázak255
Motorkocsialvázak256
Vasútikocsi-alvázak256
A járműszekrények feladata, csoportosítása258
Mozdonyszekrények259
Motor- és személykocsiszekrények260
Teherkocsiszekrények263
Különleges kocsiszekrények265
Vasútijármű-vázszerkezetek szilárdsági méretezése267
A vasútijármű-vázszerkezetek terhelései268
Néhány jellegzetes vázszerkezeti terhelés meghatározása273
A vázszerkezetre ható terhelések egyidejűsége és gyakorisága283
Vázszerkezet gyártásához felhasznált anyagok és az ezekben megengedett feszültségek284
A vasútijármű-vázszerkezetek szilárdsági méretezésének módszerei285
Forgóvázszerkezet szilárdsági méretezése293
Alváz szilárdsági méretezése302
Szekrényváz szilárdsági méretezése311
Személykocsi-szekrényváz szilárdsági méretezése315
A vasúti járművek vonó- és ütközőkészüléke341
Európai rendszerű nagyvasúti vonó- és ütközőkészülékek343
Vonókészülék343
Ütközőkészülék346
Központi vonó-ütköző készülék354
A vasúti járművek fékberendezése359
Alapfogalmak359
A fékberendezések csoportosítása359
A fékberendezések mechanikus része361
A fékberendezés pneumatikusan működő elemei364
Légfékek364
Vasúti járművek fékberendezésének tervezése376
Járműgépészeti feladatok a féktervezésben376
Előírások, ajánlások378
Az erőkapcsolati tényező és az energiaátalakítás helyén keletkező súrlódási tényező mint a féktervezés legfontosabb adatai380
A kerékcsúszás mint a keréken ható féktervezés alapproblémája383
A kerékcsúszás folyamata fékezéskor386
A fékrendszer kiválasztásának általános szempontjai389
A fékméretezés alapösszefüggései394
A raksúlyfékezés néhány elméleti összefüggése400
A gyorsvonati fék fő jellemzőinek megválasztási szempontjai404
A fékrudazat méretezése405
Műanyagbetétes tárcsás fék tervezési kérdései417
Vontató járművek fékméretezési problémái420
A fékezett szerelvény mozgásának elemzése424
A fékezési folyamat kinematikai jellemzőinek meghatározása424
Fékútszámítási módszerek432
A vasúti járművek belső berendezése448
Vasútijármű-burkolatok448
A vasúti jármű burkolatának hőtechnikai méretezése451
Vasúti járművek hőszigetelésének tervezése454
Vasúti járművek nyílászáró szerkezetei456
Vasúti járművek külső szerelvényei463
Utaskényelmi berendezések464
Ülések466
Fekvőhelyek468
Egyéb utaskényelmi berendezések470
Személykocsik egészségügyi berendezései470
Vasúti kocsik gépi berendezései471
Vasúti kocsik világítási berendezései471
A vasúti kocsik fűtése477
Vasútikocsi-fűtési rendszerek480
A vasúti kocsik szellőztetése485
Vasúti kocsik légjavító berendezése486
Vasúti járművek futástechnikája489
Futástechnikai alapok489
Futási szög490
A kerék-sín érintkezés alapesetei491
Az érintkezés vizsgálata egyszerű módszerrel493
Az érintkezés vizsgálata tetszőleges profilok esetén495
A kerékpár elhelyezkedése a vágányban497
A kerék és a sín közötti erőkapcsolat500
A Coulomb-féle súrlódási törvény használata a futástechnikai számításokban501
A kúszásos erőzárás502
A vasúti jármű haladása egyenes pályán506
A kerékpár mozgásának elemzése506
Forgóváz futása egyenes pályán, hengeres kerekekkel512
Forgóváz futása egyenes pályán, kúpos kerekekkel515
A forgóvázfutás elemzésének kiterjesztése517
Járműlengések519
A lengésszámítás kiinduló adatai és egyszerű összefüggései520
Csillapított lengőrendszerek, lengéscsillapítók vizsgálata529
Rezonanciavizsgálat536
Néhány különleges járműlengés-probléma537
A vasúti jármű haladása ívben541
A futómű geometriai vizsgálata542
A vasúti jármű keresztirányú méreteinek ellenőrzése pályaívben (szűkítésszámítás)548
A terelőerő meghatározása kvázistatikus módszerrel556
A vasúti jármű haladása átmeneti ívben567
A futásbiztonság értékelésének módszerei569
A kerék kisiklásának elemzése570
A kerékpár kisiklásának elemzése571
A kisiklás elemzése a kerék-sín érintkezés pontosabb figyelembevételével574
A dinamikus kisiklás elemzése575
Kisiklás kitérőkben578
A megengedett kerékeltérés számítása a kisiklásbiztonság követelménye alapján578
A futásjóság értékelésének módszerei581
Kopásminősítő számok585
Irodalom591
Vissza
Tétel sorszám:
350

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
53.100 Ft Licitek száma: 26



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!