Tartalom
Előszó......................................................................................................9
Élni, olvasni, írni..................................................................................11
Miért írunk?...........................................................................................11
„A zsenialitás nagyfokú türelem"......................................................12
Az életből vagy a levegőből?..............................................................14
Élettapasztalat és írói kompetencia...................................................14
„Élete láncán".......................................................................................16
Az önéletrajzi írásról............................................................................16
Pillantás a kerítésen túlra: mások élete..............................................25
Olvasási tapasztalat..............................................................................28
Ismeretlen ösvényen. A kutatás technikái........................................34
Csókolj meg, múzsa!............................................................................37
Az inspirációi kellékei...........................................................................37
Munkaidőn túl nem zseni...................................................................39
Kreatív stratégiák.................................................................................44
Gépi segítőink. Írógépek.....................................................................46
Kételyek és válságok............................................................................48
SZ és I. A német ideológiáról.............................................................51
A sztori anyaga: ...................................................................................56
A szereplő és sorsa................................................................................56
Statiszták, mellékszereplők, főszereplők..........................................57
Kerek karakterek:.................................................................................60
többdimenziósak, hitelt érdemlőek, aktívak.....................................60
Mutassunk, ne csak állítsunk!.............................................................62
Ellenőrző lista a személyleíráshoz és a jellemképekhez.................63
A név: hangzás és kulcs.......................................................................65
A jellemrajzolás formái. Példák..........................................................67
Hány szereplőre van szükség a történethez?................................... 79
Történetek, ahogy az élet írja és Hollywood előírja........................82
Történet és plot....................................................................................82
A konfliktus:..........................................................................................84
A dramatikus történet hajtóereje.........................................................84
Témák és premisszák...........................................................................85
Plotstruktúrák, plotmodellek..............................................................87
Ellenőrző lista a történetek megszerkesztéséhez és ellenőrzéséhez.. 102
Az elbeszélő és az elbeszélés perspektívája...................................104
Nem tükör, hanem lencse..............................................................104
Ő és én.....................................................................................104
Szerző a méltóság álarca mögött: a mindentudó elbeszélő.........105
Én vagyok, aki beszél: az én-elbeszélő..........................................107
Más szolgálatában: a személyes elbeszélő.......................................111
A legjobb perspektíva történetem számára..................................114
Kompozíció és cselekményminta....................................................116
Plotpontok és a narratív horog.....................................................116
A cselekmény dramaturgiájáról.....................................................116
Csábítás, ígéret, szerződés. A kezdet...............................................118
A cím.........................................................................................124
Mottó?........................................................................................127
A vég.........................................................................................128
Az elbeszélés törzse és tetőpontja..........................................131
Hogyan teremtsünk feszültséget?.................................................132
Az elbeszélés alapformái:...............................................................136
Jelenet kontra leírás............................................................................136
Hogyan formáljam meg a jelenetet?..............................................137
Párbeszéd...................................................................................138
Nem szcenikus formák..................................................................141
Visszapillantások..............................................................................143
Átmenetek......................................................................................145
Kompozitórikus technikák. Forma és egység......................147
Az elbeszélés ritmusa....................................................................150
Az elbeszélés ökonómiája és a kitaláció gazdagsága...................152
Világosság és komplexitás................................................................153
Az ellentmondásoktól való mentesség. Ambivalencia. Titok......154
Jóslat, visszhang, játékostárs: a terek.............................................155
A nyelvről..........................................................................................164
Hogyan növelhetem nyelvi kompetenciámat?...............................164
Stílus, nem stilizálás.........................................................................166
Tanácsok a nyelvi megformáláshoz.................................................166
Szimbólum és metafora...................................................................170
Átdolgozás és javítás.........................................................................177
A mű távolsága és sajátos logikája...................................................177
A köldöknézéstől a plágiumig..........................................................178
Ellenőrző lista az átdolgozáshoz.....................................................178
Az első olvasó és feladatai................................................................183
Megvizsgáljuk, találunk-e jobbat......................................................187
Megszületett a mű..............................................................................188
Gyakorlat teszi a mestert:..................................................................190
Ösztönzés és feladatok.......................................................................190
Irodalomjegyzék.................................................................................195
Tárgymutató........................................................................................203
Névmutató..........................................................................................209
Vissza