Fülszöveg
Nincs hiány környezeti problémákkal foglalkozó könyvekből. Vannak megbízható módszerek is az egyes károsodások kiküszöbölésére. Alapjában véve azonban mindenki tudja, hogy más gondolkodásmódra van szükség ahhoz, hogy a helyzet valóban megváltozzék. Ez a másfajta gondolkodásmód nem korlátozódhat alternatívák keresésére - azaz bizonyos technológiák helyett mások alkalmazására -, hanem a gondolkodás és megfigyelési módszerek kitágítását kell keresnünk, melyek az egész embert - gondolkodásában, érzésében és akaratában - megváltoztatják. Ennek a feladatnak megfelelően itt különös súllyal foglalkozunk olyan megismerési módok bemutatásával és olyan irányok megjelölésével, melyek a természet megismerésében, átélésében és formálásában előbbrevihetnek. Az antropozófia megismerési út, melyen ebben az értelemben fejleszthető tovább az, amit Goethe „szemlélődő ítélőerő"-nek (anschauende Urteilskraft) nevezett.
A természettudományos iskolázással kifejlesztett emberi képességeket ki kell egészíteni művészettel, azaz egy olyan képességgel, mely a szellemiséget a világjelenségek képeiben keresi. Csakis ebből születhet felelősségteljes cselekvés... Felelősségteljes tevékenység csakis olyan törekvésből fakadhat, amely a világnak nemcsak egyetlen tapasztalati rétegét veszi figyelembe. Ebből adódik az az ösztönzés, hogy az emberben adott, de gyakran figyelmen kívül hagyott megismerő képességeket tudatossá tegyük, módszeresen iskolázzuk és kiegészítésként a szokásos megismerési mód mellé állítsuk.
Vissza
Tartalom
Előszó 6
Előszó a magyar kiadáshoz 6
A Bevezetés 7
Goethe és a Goetheanum (Rudolf Steiner) 8
1 Természet és ember 9
B A természet megismerésének különböző szemléletmódjai 10
2 Hogyan látjuk a világot? 10
3 Goethe növény-metamorfózisa 11
4 A növény, mint élő, átalakuló lény 14
5 A zöldellő, virágzó és termő növény 16
C A természeti lények a Föld és a környezet között 19
6 Növényfejlődés és emberi átélés fényben és árnyékban 19
7 A növény a környezet kozmikus és földi hatásainak összjátékában 22
8 A természet négy birodalmának viszonya a szellemileg hatékony térirányokhoz 24
9 Elektromosság és természet alatti világ 25
D Összefüggések megragadása - az éteriség síkjai 26
10 Az ember tájékozódása ég és föld között 26
11 Fényhatás a képzőművészetben 29
12 Égbolt-képek 29
13 A színek metamorfózisa a növény életében 31
14 Az éves körforgás mint a teljesség a természetben 32
15 Kísérletek a képzőerők és éves körforgás szemléletének kitágítására 34
16 Az évjárás mint a növényvilág olvasásának kulcsa 35
17 Az öröklési jelenségek új szemlélete 39
18 Egy táj fiziognómiájának aspektusai a Tafeljura példáján 42
19 Életösszefüggések a tájban 44
E Építészet és táj 46
20 A metamorfózis-elv az építészetben 46
21 Ipari épületek formálása 48
22 A Goetheanum a tájban 49
23 A Goethanum környezetének alakítása és gondozása .51
24 Útvezetések 52
25 Példák az alakításra 54
F A minőség megítélésének aspektusai 56
26 Szempontok a táplálékminőség megítéléséhez 56
27 Képalkotó módszerek 58
29 Gubacsok és levéltetvek 62
30 Vad- és kultúrnövények 63
G Gyógynövény ismeret 64
31 Növény és ember 64
32 Katáng és pitypang mint gyógynövények 65
33 A mák és rokonai 67
34 Cardiodoron - három gyógynövény kompozíciója 70
H Biodinamikus mezőgazdaság 71
35 A biodinamikus mezőgazdaság megértéséhez 71
36 Trágyafajták és fényhatékonyság 73
37 Növényképződés és szubsztancia-folyamatok 76
38 A preparátum-növények 84
39 A komposzthalom életéről 86
40 Fűkomposzt 90
J Irodalomjegyzék és megjegyzések 92
K Függelék:
Atropozófiai-Természettudományos stúdium 94
Színes táblák l-XIII
Vissza