Témakörök



Lezárt aukciók


Szebeni András/Bella István: KépSzavak (Szebeni András által dedikált példány)

Szerző
Szebeni András
Bella István
Iris (Budapest) ,
Kiadói varrott kemény papírkötés , 104 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 26 cm x 26 cm
ISBN: 963-0254-21-2
Aukció vége:
2023-05-28 20:00

Aukciós tétel adatai

h. n., cop. 1988, Iris (Révai Nyomda, Eger), [104] p., ill. (fekete-fehér fotók)

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Szebeni András által dedikált példány. Első kiadás. KépSzavak. Kép: Szebeni András. Szavak: Bella István.
A címlapon Szebeni András fotóművész tollal beírt, névre szóló dedikációja olvasható: "H. B. Úrnak ! (?) születésnapján őszinte barátsággal! Szebeni Andris 1992. XI. 10. P.S: túl az udvariasságon a jó Isten tartson meg, Bello! András"
A könyvben felhasznált idézetek Abody Béla, Galsai Pongrác, Kertész Ákos műveiből, valamint a Bartos Tibor gyűjtötte és írta Szegkovács cigány történetekből valók (Sosem volt cigányország, Európa könyvkiadó, 1958).
Fekete-fehér, szövegközti és egész oldalas fotókkal – köztük néhány aktfotóval – gazdagon illusztrált kötet. A kötetet tervezte: Nádai Ferenc.
Kiadói varrott kemény papírkötésben lévő példány feliratos, fekete-fehér fotókkal illusztrált címfedéllel és hátlappal, feliratos könyvgerinccel, tiszta belívekkel, hiánytalan állapotban.
A kötet dedikálója Szebeni András (Budapest, 1946. április 30. – Budapest, 2020. augusztus 16.) Balogh Rudolf-díjas és Fotóriporteri Életmű-díjas fotóművész, érdemes művész, a Fiatal Fotóművészek Stúdiójának alapító tagja, a Magyar Fotóművészek Szövetségének tagja, 1991 és 1944 között a Playboy riportere és művészeti igazgatója.
"Az album ezt az anyagi-szellemi kettősséget sugározza a fotós és a költő összefogásával. A különnemű alkotói műfajok találkozása kölcsönösen új oldaláról mutatja be rendeltetésüket. Egy gondolkodó elme jelenlétét sejtetik a fényképek, részvétet, lírai érzékenységet árulnak el. S az anyagba leszállt lélek szólal meg a versekben. Fiatal emberekért, cigánysorsokért, a mindennapi élet mindenféle veszélyeztetettjeiért aggódó szellem kifejeződését éreztetik a fotók éppúgy, mint a képszerűségükkel, érzékletességükkel láttató versek, prózai szövegek." (Élet és Irodalom, 33. évf./10. sz., 1989. március 10., 10.)

Fülszöveg

Magamról: A háború után egy, a Rajk-per előtt három évvel születtem Budapesten. Hétéves voltam, amikor "a népek nagy tanítója és vezére" (sokunknak) jobb létre szenderült. Ezalatt voltam kispajtás... Tovább

Fülszöveg

Magamról: A háború után egy, a Rajk-per előtt három évvel születtem Budapesten. Hétéves voltam, amikor "a népek nagy tanítója és vezére" (sokunknak) jobb létre szenderült. Ezalatt voltam kispajtás és úttörő, aki iskolai ünnepségeken a kor költőóriásainak műveit szavaltam.
Tízéves voltam a "tragikus események" idején.
Majd voltam tagjelölt az újonnan megalakult ifjúsági szervezetben, később tag.
A legendás hatvanas évek közepén (1964) maturáltam. Közben folyamatosan jártam a Vigyázó Ferenc utcába, Illésékhez a Metróba, és ma már bevallhatom, rendszeresen hallgattam egy nyugati rádióban a Beatleseket.
Vonzott a színház, a film, az irodalom - így lettem fényképésztanonc. Később hallgattam film- és színháztörténetet, végül művészettörténetből és filozófiából szereztem oklevelet. 1972-ben kerültem a nők Lapjához, ahol fotóriporterré lettem. Legalábbis remélem!
A könyvről: illetve a módszerről, ahogy készült. A képanyag másfél évtized érzett, gondolt, látott és lefényképezett látlelete.
Lépkedve a több négyzetmétert elfoglaló kópiák között jutott eszembe összecsomagolni az egészet és elvinni a képszavak írójához, Bella Pista barátomhoz.
Így kezdődött az "alkotás" folyamata. Szórványosan, ám mégis rendszeresen jöttünk össze. Elolvastam az írást, az írásokat, összenéztük a képekkel, amelyekről ő mindig azt írta, amit gondolt, s akár hiszik, akár nem, igen ritkán vitatkoztunk. Inkább vörösboroztunk és zenéltünk Chopint, Gershwint, Mozartot, Joplint és ha mondtuk, ha nem, a következő találkozásban mindig benne volt az előző ki nem mondott érzése, ötlete, hangulata.

Szebeni András


Magamról: 1940. augusztus 7. Székesfehérvár, Juhász-szanatórium. Itt születek meg, reggel hét óra előtt. Anyám szerint először azt hitték, nem is élek, mivel az istennek sem akartam életjelt adni. Percekig hideg s meleg vízbe mártottak, mígnem hajlandó voltam megszólalni: sírni. Azóta is ha sírnom kéne, inkább hallgatok.
Talán 1943. Szülőfalum, Sárkeresztúr. A katolikus templom kórusán vagyok, az orgonasípok előtt. Akkora vagyok, mint egy fűzfafurulya, vékony és csilingelő hangom belehal a hatalmas orgonasípok hangzuhatagába. Apám az orogna előtt ül, játszik és énekel. Hangja, mint valami hatalmas fekete szederfa nyári lombja, édes meleget árasztva borul fölém.
1944. ősze. A gangon állok, az ijedelmes gangon, ahol egyszer két kígyó a szemem láttára kibútt a falból, megitta a macskák párolgó tejét. Ám most nem félek és nem iszonyodom. Sírok és toporzékolok és kiabálok. Azt akarom, hogy engem is vigyenek el katona apámhoz Ősibe, a haditáborba. De csak az elporzó szkeret látom, a vágtató lovakat, s anyámat, ahogy bekecsébe burkolózva ül a bakon. Apámat ekkor láthattam volna még egyszer, és ahogy történt, utoljára. Kivitték a frontra s eltűnt örökre.
1953. március 15. Első igazi versem írom. Síró düh, a zokogás hüppögő kényszere és konok fog- és szájszorító dac mozgatja a tollam. Sírhatnékom van, mert nincs apám, nincs aki védjen, de nem sírok, mert a dühömet élvezem, azt, hogy fájdalmamat a kitagadott nemzeti ünnepen mondom el a világnak. "Ráfúj az idő muzsikája" - írom és érzem, hogy apám és március eggyé forrad.
1956. október 24., reggel. Székesfehérvár, a hajdani ciszter rendház, a József Attila Gimnázium kollégiuma. Arra ébredünk, hogy nincsenek reggeli hírek. A rádió ugyanazt a zenét sugározza. Nevelőtanárainknak csak kis hányada jut el a kollégiumig. Komorak, izgatottak. Megtiltják, hogy elhagyjuk az épületet. De ha akarnánk se tehetnénk. A Március 15. utcában, a két főbejárat előtt két orosz tank áll, lőtörnyát, lövegét a kapura irányozza.
1958 nyara. "Én akkor is egyetemista leszek." - kiáltom az asztal tetejéről anyámnak. Kezemben az összegyűrt levél, helyhiány miatt nem vettek föl a bölcsészkarra. Pár nap múlva barátom biztatására favágónak megyünk Mecsérpusztára, majd Pestre menekszem albérlőnek és segédmunkásnak. Egy év múlva újra megpróbálom - sikerül.
A tenger. Az első trópusi tenger. Az első forró testű tenger. Kuba. Mintha lehetne az embernek életében még egyszer első szeretője. Öntudatlan örömömben mintha szeretkeznék a vízzel. Hanyatt vetem, dobáltatom, rávetem magam, szembeszegülök vele, hogy aztán a bőrömbe harapjon a hullám, hogy elsodorjon, hogy kisodorjon a partra. Később, már magamra hagyva, szeretteimre gondolok a parton, családomra, barátaimra, s beírom a nevüket lábammal a forró homokba. Talpam a vonás, sarkam a pont. Az óceán meg, mint egy vak Homérosz, ki-kinyúl hullámjaival, letapogatja és elolvassa, aztán eltörli az egészet.
1986, Rotterdam. A szófelvételek helyett egy igazi pillanatfelvétel. Igazi fotó. Holland fotográfus barátommal ülök szemközt, a két karom egy asztalkán nyugszik, farkasszemet nézek a masinával. Most ez a kép néz önökre könyvünk hátoldaláról.
A könyvről: Sose hittem, hogy egyszer elkészül, mert annyira meglévőnek látszott, mintha mondjuk készen találtuk volna. Ám hogy mégis elkészült, azt a zenének köszönhetjük. A muzsikának, ami egyaránt ott van szóban és képben.

Bella István Vissza
Tétel sorszám:
189

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
11.000 Ft Licitek száma: 7



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!