Előszó
A gitár kialakulásának történeti előzményei
A gitár történetében járatos szakemberek szerint a XV. század előtt nem bizonyítható a gitár létezése, bár hasonló húros hangszerek előfordulhattak korábban is. A korai gitárokat négy vagy öt páros húrral készítették és ekkor még nem volt általánosan elfogadott szabály a húrok hangolására. A XVI. század közepétől jelenik meg a hat különböző hangra ( E, A, D, G, H, E) hangolás és e század végén egyes hangszereken már hat szimpla húr található, mindez azonban csak a XVIII. század végére állandósul mind a hangszerkészítők mind a hangszert használók körében. Ebben az időben a gitárt szólódarabok tolmácsolására használták, ugyanis kisebb hangereje miatt elveszett a nagyzenekari hangzásban. Talán éppen ezért vált elkerülhetetlenné a hangszer megújítása.
Vissza
Tartalom
Bevezető 1
I. A hangszer tartása 10
II. A pengető tartása 11
III. A tabulatúra és az akkordtábla magyarázata 12
IV. A hangközök és a gitár fogólapjának beosztása 13
V. A gitár hangolása 15
VI. A kromatikus skála 17
VII. A C-Dúr skála 18
VIII. A tempó meghatározása 22
IX. A hangok értékének meghatározása 24
X. A hangmagasság írása az ötvonalas rendszerben 26
XI. A hármashangzat 28
XII. A hangközfordítás 31
XIII. A modális skála 36
XIV. A barre akkord 41
XV. A moll skála 43
XVI. A főhármashangzatok 52
XVII. A hangnem írása ( a kvint-kör) 53
XVIII. Egyéb skálák 58
XIX. A fő- és mellékhármashangzatok viszonya 64
XX. A négyeshangzat 65
XXI. A kilences akkord 74
XXII. A tizenegyes akkord 78
XXIII. A négyes akkord 79
XXIV. A tizenhármas akkord 80
XXV. A hatos akkord 81
XXVI. Az összetett akkord 82
XXVII. A hármashangzatok helyettesítése 83
XXVIII. Gyakrabban előforduló jelzések 86
XXIX. Játéktechnikák 88
- A váltott pengetés
- A legato játék
- Az irányba pengetés és az arpeggio
- A tapping technika
- Az ujjal pengetés
- A vibrato és a hajlítás
- A felharmonikus hangok
- A tremoló rendszer használata
XXX. A gitár hangolásának változatai 142
Akkordok gyűjteménye 144
Zenei szakszavak és kifejezések 168
Vissza