Lezárt aukciók


Következő aukciónk előzetes kínálata

Horváth Lajos/Mezei István: A magyar vasút krónikája a XIX. században/A magyar vasút krónikája a XX. században (védődobozos példány)

1825-1900/1901-2000

Szerző
Barkóczi Jolán
Frisnyák Zsuzsa
Dr. Heller György
Lovas József
Pap János
Mezei István
Varga Károly
Malatinszky Sándor
Villányi György
Szerkesztő
Horváth Lajos
Mezei István
Lektor
Soltész József
Horváth Ilona
Dr. Csiba József
MÁV ZRt. Vezérigazgatóság ,
Fűzött keménykötés , 818 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN: 978-963-9852-08-2
Aukció vége:
2024-04-28 20:00
Aukció indul:

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Szép, tiszta, olvasatlan állapotú példányok eredeti védődobozban.
Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
A második kötet ISBN-száma: 978-963-9852-10-5.

Előszó

A XIX. századot sokan és jogosan a "vasút évszázadának" nevezik. A vasút korábban soha nem képzelt sikerei azonban elhomályosították az első vasutakat megelőző fél évszázad közlekedés-fejlődésének... Tovább

Előszó

A XIX. századot sokan és jogosan a "vasút évszázadának" nevezik. A vasút korábban soha nem képzelt sikerei azonban elhomályosították az első vasutakat megelőző fél évszázad közlekedés-fejlődésének erőfeszítéseit és eredményeit, a kétféle technika váltásának rendkívül érdekes és bonyolult folyamatait. Ez a kötet bemutatja a XIX. századi magyar vasútügy fontosabb eseményeit az első gőzüzemű vasút megnyitása előtti időszaktól kezdve a századfordulóig. A magyar vasútnak a XIX. században három időszakra felosztható története elválaszthatatlan hazánk ezen időszak alatti politikai, társadalmi és gazdasági helyzetétől. Az első időszak a gőzüzemű vasút megnyitásától a szabadságharc leveréséig terjedt, a második az osztrák önkényuralom időszaka, és a harmadik az 1867. évi kiegyezéstől a század utolsó évéig tartott. A magyar vasút születésnapjának 1846. július 15-ét tekintjük, amikor hazánkban megnyílt az első, gőzüzemre berendezett vonal Pest-Vác között. Ezzel Magyarország is felzárkózott a gőzüzemű vasúttal rendelkező országok sorába, mégpedig az európai kontinensen a tizenegyedik államként. Az első hazai vasút megnyitását megelőzte az egy évtizeddel korábban elfogadott 1836. évi XXV. törvénycikk, amely az első magyar vasúti törvény. A Pest-Vác közötti gőzüzemű vasútvonal megnyitása után, 1947-ben és 1848-ban tovább folytatódott a vasútépítés. Ezt az időszakot Széchenyi Istvánnak, az első felelős kormány közmunka- és közlekedésügyi miniszterének nagyszabású közlekedési programja zárta le, amely a későbbiekben a magyar vasúthálózat fejlesztésének alapja lett. Az 1848-as forradalmat követő szabadságharc leverése azonban megakasztotta a magyar érdekeknek a megfelelő vasútpolitikát. 1849-ben hazánkban 243 km volt a vasúthálózat hossza, ebből 176 km-en gőzvontatással tartották fenn a forgalmat. Vissza

Tartalom

I. kötet:
Előszó 5
Bevezető 7
A magyar vasút történetének rövid áttekintése a kezdetektől a XIX. század végéig 9
Évről évre: 1825-1900-ig 18
Magyar vasutak a számok tükrében 375
Válogatás a XIX. század hazai vasúti szakirodalmából 393

II. kötet:
Bevezető 7
A magyar vasút történetének rövid áttekintése a kezdetektől a XX. század végéig 9
Évről évre: 1901-2000-ig 18
Magyar vasutak a számok tükrében 387
Válogatás a XX. század hazai vasúti szakirodalmából 411 Vissza