Tartalom
Bevezetés 3
A lélek és a forma lázadása a század fordulóján
(- Két nemzedék viszonya - A naturalizmus - Az új
irodalom kialakulásának körülményei - Társadalomszemlélet és lelkiismeret - A vidék, mint társadalmi élmény
- Új törvényszerűségek szüksége - Harc - A naturalizmustól az impresszionizmusig - Az individuum mélysége
a lélektan eszközével új színt kap - A kompozíció hiánya
- Lázadás -) 6
Az asszonyiság, mint sajátos lélek- és formaalkotó elem
(- Lázadás a férfivilág ellen -ess A fölszabadulás vágya
és a szociális lelkiismeret - Tudatos asszonyiság - Ennek lelket és formát alakító hatása - Férfit-látás és
asszonyt-látás - A kor és az asszony - Asszonyi lázadás és alázat - A gyermek --- Asszonyelképzelése és a
törekvés: hasonulni - Önkifejezés -) 13
Az önkifejezés művészete
(- Nyelvművészet és nyelvteremtés - Akusztikai elem
-: Szükségszerű pongyolaság - Az önkifejezés ömlése -
A szó kultusza - Vizuális elem - Impresszionizmus -
Filmszerű látás - Intellektualitás a stílusban - Lélektani pontosság - Az önkifejezés uralkodik - A forma: nyitott -) 23
A költői kísérletezés
(- Tapogatózás - Szabolcska és Kiss József - A nyelv
iskolás gyakorlása - Hagyomány - Szemérmes szentimentalizmus - A formabontó törekvés - Kifejezniakarás Ady, mint elindító hatás - A gyermek: új
költőiség - Menekülés - A formateremtés szüksége -
A lélek költészete - Az impresszionista vízió - »Én szegény« - A szabad vers felé -) 35
A szabadvers
(- A szabadvers - Az álszabadvers - Kaffka Margit
szabadverse: asszonyi adottság - A szabadvers, mint romantikus formatörekvés - A formai aszkézis hiánya -
Emlékezés - önanalízis - Újra a kötött forma felé -
A h6si szomorúság - Füst Milán - Ady Endre - Aszszonyi lázadás és szocializmus - A boldogság és a forma
zárása - A nagyarányú kísérlet -) 50
A dokumentumregény és novella
(- A dokumentáció - Az élménykompozíció - Regény
és novella viszonya - A novella fejlődése - Novella,
mint dokumentum - Regény, mint dokumentum - Önanalízis - Nem epikus struktúrájában, csak méreteiben -) 65
Világnézet és fejlődés
(- Kompozíció és oeuvre - El az impresszionizmustól -
Tiltakozás az események alakítása ellen - Harc a lélek
valóságáért - A rohanva fejlődő lélek - Egyéniség és
világnézet - A gyermekkor gyűlölete - Harc a zárdanevelés ellen - Harcos pacifizmus - A szomorúságtól
a változtatni akarásig - A sivár igazságlátástól a szocializmusig - Világnézet és kompozíció - Új formatörekvés - A pszichológiai játék felé - A mese és a dráma felé -) 79
Kaffka Margit és a mai formatörekvések
(- írói értelemben is: halott - A kor írója - Műve,
mint dokumentum Központi problémája és ennek megoldódása a lélek síkján - Formatörténeti helyzete -
Elindulása az új lehetőségek felé - Miért nem olvassák?
- A legújabb líra - Az új regény - Törekvés a forma
zárására és Kaffka Margit időszerűtlensége -) 88
Függelék
(- Kaffka Margit könyvei - Kaffka Margit könyvben
meg nem jelent írásai - Irodalom Kaffka Margitról -) 94
Névmutató 101
Vissza