Fülszöveg
Magyarul megjelent három regénye után megszokhattuk már, hogy Paul Auster, az újabb amerikai próza klasszikusjelöltje, bárha különböző történetek apropóján, de mindig főbb eszméit járja körül és...
Tovább
Fülszöveg
Magyarul megjelent három regénye után megszokhattuk már, hogy Paul Auster, az újabb amerikai próza klasszikusjelöltje, bárha különböző történetek apropóján, de mindig főbb eszméit járja körül és pontosítja. Ezúttal is fel-felvillantja a korábbi művekből megismert elemeket, és figyelmének középpontjában általában a lét, szűkebben a művészlét mibenlétének vizsgálata áll.
1924-ben Walter Clairborne Rawley kilencéves, vagány utcagyerek. St. Louis bordélynegyedében bukkan rá egy magát "Yehudi mesternek" nevező rendkívüli férfi, és morbid alkut köt vele: három éven belül megtanítja repülni, vagy Walter lecsaphatja a fejét. A mester kansasi farmján Walter csapdában érzi magát, többször is menekülni próbál, aztán kénytelen-kelletlen elfogadja végzetét. Az ott átélt lelki és fizikai gyötrelmek mind a beavatás részei, melynek végső célja a jellem fejlesztésén át a félelmektől, de legfőképpen az egótól való megszabadulás, mint a repülés előfeltétele, s csakugyan, a kitűzött határidő lejárta előtt Walter lebegni kezd.
A regény Walter hányatott életútját kíséri végig e csodás képessége felfedezésétől a chikagói "Mr. Vertigo" mulató megvásárlásán át halála napjáig. Auster az utazás-motívumra építve a tőle megszokott eredetiséggel ötvözi az amerikai irodalom realista és mitikus hagyományait. Walter és Yehudi mester vállalkozó-kalandorok, akik mutatványukban az embert a földhöz láncoló, szabadságát korlátozó természeti törvényekkel dacolnak.
Vissza