Témakörök



Lezárt aukciók


Gábor Miklós: A színész árnyéka (dedikált példány)

Gábor Miklós műhelyében

Szerző
Gábor Miklós
Szerkesztő
Kőszeg Ferenc
Szépirodalmi Könyvkiadó (Budapest) ,
Kiadói egészvászon kötés , 316 oldal
Sorozatcím: Műhely
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 21 cm x 14 cm
ISBN:
Aukció vége:
2018-02-25 20:00

Aukciós tétel adatai

Budapest, 1972, Szépirodalmi Könyvkiadó (Kner Nyomda, Gyomaendrőd), 316 p. + [4] p.+ [16] t.: ill.

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Szerző által dedikált példány. Első kiadás. Gábor Miklós műhelyében. A színész árnyéka. Írta: Gábor Miklós. Szövegközti fekete-fehér eredeti képanyaggal illusztrált kötet. Nyomtatta a Kner Nyomda Gyomaendrődön.
A kötet előlapján a szerző névre szóló dedikációja olvasható: "N. Zs-nak, kis Zsuzsának szeretettel. Gábor Miklós.72. máj. 30."
E könyvében Gábor Miklós a színész önmagáról tesz tanúbizonyságot. Arról az emberi "mélyrétegről" rántja le a leplet, amire csak kevesek képesek. És akik képesek minderre, mint pl. Latinovits Zoltán, azok is csak ritkán szólalnak meg.
Kiadói egészvászon kötés feliratozott könyvgerinccel, megkímélt, jó állapotban; fekete-fehér képes, feliratozott, fülszöveges kiadói borítófedélben.

Fülszöveg

"Nem a csupasz arc az igazság, hanem a maszk: az idegen isten a lelkünk mélyén. Nem a vallomás, csak a maszk képes valóban nevén nevezni a dolgokat. Nem érzelem, nem intelligencia, csak a mimikri,... Tovább

Fülszöveg

"Nem a csupasz arc az igazság, hanem a maszk: az idegen isten a lelkünk mélyén. Nem a vallomás, csak a maszk képes valóban nevén nevezni a dolgokat. Nem érzelem, nem intelligencia, csak a mimikri, az -úgy teszek mintha-: ez teszi a színjátszást filozófiává."
A tömören megfogalmazott színészparadoxon - minden művészet alapvető paradoxona - kulcsmondat Gábor Miklós könyvében. De könyvének mégsem a maszk a témája, nem is a színészet. Gábor Miklós kötetlenül és közvetlenül, tárgyi meghatározók nélkül önmagáról vall. A személyiségnek arról a mélyrétegéről, ahol drámaian összecsapnak emberi adottságok és külső élmények, hogy az összecsapásból kiforrjon, kisugározzon mindaz, amit az ember a világnak adhat: gondolat, érzés, tett - és alakítás. A léleknek ebben a mélységében az események csak jelképek. Különleges önéletrajzában Gábor Miklós zárójelbe teszi a történést és az időt; A színész árnyéka egyetlen lírai vallomás. Egyanyagú: legszemélyesebb részletei is a színészetre vonatkoznak, és a tárgyilagos szerepelemzésekben is érezni a kegyetlen kitárulkozást. Hiszen ugyanarra - a teljes azonosulás és a kívülálló figyelem együttes jelenlétére - van szüksége írónak és színésznek, ha játszik, ha szerepeiről ír, ha megfigyeléseit rögzíti vagy önmagáról szól. Önmagáról; az előadás után, letéve a színpadi királyok koronáját, a színpad magányából visszazárkózik naplója magányába, hogy az írás erejénél fogva ismét vérrel töltse meg, akinek a színpadi hősök elszívták húsát és vérét: a színész árnyékát - önmagát.
A nagy szerep magába zárja a színészt: ha Gábor Miklósra gondolunk, a Hamletre gondolunk. Pedig a Hamlet csak egyik csúcspontja ennek a színészi pályának. Hiszen Gábor nem egyoldalúan tragikus színész. Remek, felszabadult komédiázó kedvvel játszott a legkülönbözőbb fajsúlyú vígjátékokban is Eduardo De Filippo Vannak ég kísértetek című burleszkjétől Szerb Antal Ex-én, és Molnár Ferenc egyfelvonásosain át a fanyar Shaw alakításokig és az Ahogy tetszik már-már tragikus méla Jacques-jáig. Sőt éppen a komédiázó kedv varázsolta sokarcúvá, dinamikusan feszültté Hamletjét és a többi Hamlet szabású szerepet. Gábor Miklós majdnem mindig olyan hősöket alakít, akiknek létét szertefeszítik az ellentétes indulatok, akik a diadalmas jókedvből szempillantás alatt hullanak a legmélyebb kétségbeesésbe. Az elkeseredett szenvedélyt hűvös úriember-külsővel takaró metellust Füst Milán Catullus-ából, a finom, hideg, csak belülről lobogó Robespierre-t Büchner klasszikus tragédiájából, a Danton halálá-ból. És a nagy királyok sorát, akiknek alakjához "a hatalmas, a szörnyűséges hozzátartozik2, de a magány is, a fenség magánya és a zsarnok magánya, a fenség szédülete és a zuhanás szédülete, a bukás "akár a semmibe": Richárdot, Oidipuszt é Henriket. meg azt, aki királyoknál bőkezűbben dobja oda a nihilnek az egész világot és saját agát, az önpusztítás iszonyú szentjét, Kis Jánost, korunk Oszlopos Simeonját.
Gábor Miklós 1919-ben született. A Színművészeti Akadémia elvégzése után a Madách Színházhoz, majd a Nemzeti Színházhoz szerződik. 1954 óta a Madách Színház művésze. Jelentősebb szerepei, a fent említetteken kívül: Hlesztakov (Gogol: A revizor), Trench (Shaw: Szerelmi házasság), Ferdinánd (Schiller: Ármány és szerelem), Ruy Blas (Hugo: A királyasszony lovagja), Musset: Lorenzaccio, Bicska Maxi (Brecht: Koldusopera), George (Albee: Nem félünk a farkastól). Egyik legkorábbi sikerét a Valahol Európában című filmben aratta. Azóta számos film főszereplője volt. Kossuth-díjas, kiváló művész. Első könyve, a Tollal 1963-ban jelent meg. Vissza

Tartalom

Kiadom magam5
Alkonyat13
A dilettáns25
A szerkesztő úr37
Két sztriptíz között63
"Tetszeni..."77
Néznek99
Hold123
Az ördög cimborája127
Szakítás143
Koppanás161
Röviden175
Társbérlet az oszlopon179
Szem és lyuk199
Leonardo és Michelangelo, Rembrandt, Stan és Pan stb.205
Szó az ablakban229
Menthetetlenül bizakodva?235
"Herceg, színészkedj..."253
Társasjáték275
Vissza
Tétel sorszám:
056

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
18.000 Ft Licitek száma: 58



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!