Lezárt aukciók


Zakariás Zoltán: Honvéd vasútépítők

A magyar királyi honvédség vasútépítő csapatának története

Szerkesztő
Zakariás Zoltán
Lektor
Szabó János
Dr. Zakariás Zoltán
Szekér Információs Rt.
Fűzött kemény papírkötés , 289 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-04-2218-2
Aukció vége:
2018-07-01 20:00

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal.
A borító enyhén kopottas.

Előszó

A vasúti közlekedés hadászati fontosságát az európai nagyhatalmak, mindenekelőtt Poroszország, Franciaország, Oroszország és az Osztrák-Magyar Monarchia katonai vezetői már a múlt század hatvanas... Tovább

Előszó

A vasúti közlekedés hadászati fontosságát az európai nagyhatalmak, mindenekelőtt Poroszország, Franciaország, Oroszország és az Osztrák-Magyar Monarchia katonai vezetői már a múlt század hatvanas éveiben felismerték, a német vezérkar pedig az 1870/71. évi német-francia háború hadászati felvonulásánál a vasutat mintaszerűen használta. Az itt nyert tapasztalatok alapján az első és második világháborúban, az előkészített terveknek megfelelően, a vasutak segítették a mozgósítások mielőbbi végrehajtását és a hadműveletek alatti erőátcsoportosításokat, a zavartalan ember- és anyagutánpótlást. Mindez megkövetelte a vasúti forgalom biztosítását, ami a személyzet, gördülőanyag, fűtőanyag és pálya megfelelő igénybevételével vált lehetségessé. A háborúra való felkészülés során már békében biztosítani kellett a zavartalan vasúti közlekedést, teljesítőképességük növelésével, háborúban pedig ezeken túl az ellenség által okozott rombolások miatti forgalmi akadályokat is meg kellett szüntetni. Lényeges volt a vasúti forgalom folyamatossága, amelynek biztosítására fontos feladatként jelentkezett az olyan erőknek a megszervezése, amelyek képesek a rombolások műszaki szempontból történő megfelelő és gyors helyreállítására. Ez a szempont vezetett már békehadrendben a katonai vasútépítő alakulatok felállításához, háborúban pedig nagyarányú fejlesztéséhez. Az Osztrák-Magyar Monarchia e téren mintaszerűt alkotott, megszervezték a császári és királyi (K.u.K.) vasútezredet, amely az első világháborúban új vonalak építésével és forgalomba helyezésével, valamint az ellenség által okozott rombolások helyreállításával rendkívüli eredményeket ért el. Az itt szerzett tapasztalatokat jól hasznosította a M. Kir. Honvédség vasútezrede, amely békeidőben is közreműködött hídépítési, pályafenntartási és pályaépítési munkáknál, a háború alatt pedig mozgósított alakulatai a rombolásokat gyors és eredményes munkával elhárították, miközben kivívták a magas fokú műszaki ismeretekkel bíró, nagy teljesítményű gépekkel ellátott német alakulatok parancsnokságának elismerését. Ez a könyv hű és pontos képet ad ennek a hadászati szempontból fontos alakulatnak a működéséről. A könyv szerzője nemcsak az országgyarapító megszállásokat (Felvidék, Kárpátalja, Erdély, Délvidék) ismerteti, nemcsak részese az alakulatok tevékenységének, hanem a Szovjetunió nyugati területnek azon részein folyó hadműveletekről is áttekintő képet ad, ahová a magyar vasútépítő alakulatokat német alárendeltségben vetették be. Az olvasó szinte részese lehet a vasútépítő honvédek műszaki tevékenységének és helytállásának a nehéz körülmények között, mikö9zben azt is megtudja, hogy a hazánk területén zajló hadműveletek alatt milyen műszaki munkákat végeztek, illetve milyen munkákra készült fel az ezred. A szerző a tragikus 20-as évek során a csapatnem felfejlesztésére tett erőfeszítésekre is külön kitér. Mindenhol utal a politikai és hadászati helyzetre, aminek következtében a kérdéses terület vasút-műszaki helyreállítása szükségessé vált. Zakariás Zoltán a vasútépítő csapat egyik katonai és műszaki szempontból igen képzett tisztje volt. Lehet-e akkor alkalmasabb írója e kimagasló ezred történetének? E könyv mintája egy csapat vagy szolgálati ág története tárgyilagos, az utókor számára hasznos, szakszerű megírásának, melyekből sajnos még igen kevéssel rendelkezünk, miután az elmúlt négy és fél évtized ilyen jellegű művek megírásának nem kedvezett. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 5
BEVEZETÉS 7
A VASÚTÉPÍTŐ CSAPAT KIALAKÍTÁSA ÉS FEJLESZTÉSE 1914-IG A MONARCHIÁBAN 11
Az első katonai vasútépítő egységek felállítása és fejlesztésük az első világháború kezdetéig a Monarchia hadseregében 11
A vasútépítő ezred tevékenysége az első világháború alatt 12
Kiemelkedő vasúti hídépítések az első világháború időszakában 14
Kiemelkedő tábori vasútépítések 16
A MAGYAR VASÚTÉPÍTŐ CSAPATNEM MEGALAKULÁSA AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ UTÁN 30
Vasútépítő alakulatok a Tanácsköztársaságban 30
Trianon és hatásai a vasútépítő csapatokra 31
A vasútépítő csapatok feladatai a hadrakelt seregnél az 1920-as évek megítélése szerint 34
A MAGYAR VASÚTÉPÍTŐ CSAPATNEM KIFEJLESZTÉSE AZ 1938. ÉVI ELSŐ MOZGÓSÍTÁSIG 35
A vasútépítő csapat szervezetének kialakítása a hadrakelt honvédségnél 35
A vasútépítő csapat békeszervezetének kialakítása, békebázisának életre hívása 43
Békekiképzési elvek és lehetőségek 48
A személyi állomány biztosítása 50
A vasútépítő csapatok műszaki felszerelése 51
A VASÚTÉPÍTŐ CSAPATNEM KIKÉPZÉSE, ÉS AZ ANNAK KERETÉBEN VÉGZETT HASZONMUNKÁK 1938-IG 62
A VASÚTÉPÍTŐ CSAPAT TEVÉKENYSÉGE MAGYARORSZÁG TERÜLETNÖVELÉSEI SORÁN, 1938-1941 77
Csehszlovákia: Felvidék, 1938 77
Csehszlovákia: Kárpátalja megszállása, 1939 82
Románia: Erdély északi részének és a Székelyföldnek megszállása 85
A Székelyföld vasúthálózatának összekötése Magyarország vasúthálózatával, 1940-1942 96
Jugoszlávia: Délvidék, 1941 105
A MOZGÓSÍTOTT ALAKULATOK BÉKEMUNKÁLATAI 1939-1941 115
Az 1939. évi nyári haszonmunkák 115
Az 1940. évi nyári haszonmunkák 117
1941-ben teljesített közérdekű békemunkák 118
MAGYARORSZÁG BELÉPÉSE A MÁSODIK VILÁGHÁBORÚBA. A VASÚTÉPÍTŐ EGYSÉGEK TEVÉKENYSÉGE A SZOVJETUNIÓ TERÜLETÉN, 1941-1944 125
A magyar vasútépítő alakulatok működése a Szovjetunió területén a német hadsereg előnyomulása idején, 1941-1942 125
A honvéd vasútépítő egységek tevékenysége a Szovjetunió területén, a német hadsereg visszavonulása idején 1943-1944 171
A VASÚTÉPÍTŐ ALAKULATOK TEVÉKENYSÉGE MAGYARORSZÁG NÉMET MEGSZÁLLÁSÁTÓL A HÁBORÚ VÉGÉIG, 1944-1945 180
HAZAI VASÚT- ÉS VASÚTIH ÍD-ÉPÍTÉSEK, 1942-Í1944 198
ÖSSZEFOGLALÁS 210
FÜGGELÉKEK 215
1. A 101. honvéd vasútépítő ezred és jogelődeinek parancsnokai és a fejlesztésben kiemelkedő szerepet betöltő tisztjei 1928-1944 217
2. A vasútépítő ezred által felállított hadrakelt vasútépítő egységek parancsnokai, 1938-1944 219
3. Névjegyzék az ezrednél szolgálatot teljesített hivatásos vasútépítő tisztekről és tiszthelyettesekről, 1920-1944 221
4. A 101. honvéd vasútépítő ezred által felállított hadiállományú alakulatok veszteségei hősi halottakban és eltűntekben, 1941-1944 224
5. A vasútépítő alakulatok helyzete 1945. január 28-án 232
6. Helynév-azonosítások 233
7. A szövegben előforduló rövidítések 237
8. Irodalomjegyzék és forrásmunkák 240
9. Az adatszolgáltatók névjegyzéke 242
10. A térképvázlatok jegyzéke 244
11. A képek jegyzéke 245
MELLÉKLETEK 251
1. A 107. vasútépítő század keleti frontra történt kiszállításának körülményei és időbeosztása 1941. nov. 27. - 1942. jan. 29 253
2. A Novo Boriszovka melletti Vorszkla-híd helyreállítása 1942. 06. - 1942. 07 257
3. Az Újvidéki vasúti Duna-híd helyreállítása 1943.07. 07. - 1943. 08. 28 269
4. Lektori vélemény Zakariás Zoltán: Honvéd vasútépítők c. kéziratáról 281
EPILÓGUS 284 Vissza
Tétel sorszám:
410

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
6.500 Ft Licitek száma: 16



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!