Lezárt aukciók


Szenteczki Csaba: A nyomtatott grafika története és technikái

Szerző
Szenteczki Csaba
Szerkesztő
Majzik Katalin
Grafikus
Korcsok Zoltán
Lektor
Pankaszi István
Fotózta
Oravecz István
Műszaki Könyvkiadó (Budapest) ,
Fűzött kemény papírkötés , 302 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 30 cm x 25 cm
ISBN: 963-16-2903-1
Aukció vége:
2018-11-25 20:00

Előszó

A művészeknek mindig is igényük volt a tudásuk rögzítésére. A sokszor idézett középkori szerzetes, Theophilus traktátusai, a De diversis artibus vagy a közismert Schedula diversarum artium sokáig... Tovább

Előszó

A művészeknek mindig is igényük volt a tudásuk rögzítésére. A sokszor idézett középkori szerzetes, Theophilus traktátusai, a De diversis artibus vagy a közismert Schedula diversarum artium sokáig az egyetlen gyűjteményes gyakorlati kézikönyve volt a középkor művészeti technikáinak. Mégis meg kell említenünk a sokkal korábbi keresztény munkákat, mint például a Luccai Kéziratot, a Compositiones variae-t a VIII. század végéről, Plinius feljegyzéseit vagy Heraclius De coloribus et artibus romanorumát. Theophilus művét azért is illő említeni, mivel szerzője maga is igen járatos volt a művészetek terén, csakúgy, mint e könyv szerzője. A bencés szerzetes XII. század eleji gyűjteményének sokszorosan kifejtett célja a tanítványok, a kézműves, céhes ipar utánpótlásának nevelése, egyfajta tankönyv összeállítása. Ez a könyv is, miközben bevezet az európai sokszorosító grafika öt évszázados csodálatos és izgalmas történetébe, mindvégig hű marad kitűzött céljához: a megszerzett szakmai tudás átadásához. A mű mindazokat a technikákat ismerteti, amelyek alapja, hordozója egy kínai találmány, a papír. Négy nagy kérdést vet föl a könyv: ki, mire, mivel, hogyan alkotott? Válaszként kiváló műalkotások bemutatásán keresztül a szerző bevezet minket a magasnyomtatás, a mélynyomtatás, a síknyomtatás, a szitanyomtatás rejtelmeibe. A nyomtatott vonal társadalmi igényt szolgál: az egyedi, egy példányban létező művet nyomat formájában eljuttatja az emberekhez, és mivel több példányban létezik, az esztétikai érték mellett az információ átadását is szolgálja - gondoljunk akár a középkori játékkártyákra, akár a Képes Bibliára vagy a Biblia Pauperumra. A nyomtatott grafika csak a XVI. század vége felé vált el igazán a kézművességtől, a derekas céhes ipartól - olyan nevek fémjelzik e művészi szándékot, mint pl. Dürer, Rembrandt -, azonban mindmáig kísérti a nyomtatott grafika műfaját a reproduktív jelleg. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 13
I. A NYOMAT 15
A nyomtatott grafikai lapok 16
Az eredeti reprodukció 17
A reprodukciós grafika 17
A nyomat állapota 18
A nyomatok tárolása és megóvása 19
A nyomatok általános jellemzői 20
A paszpartu 21
A nemzetközi műfajjelzések 23
Szignatúra a nyomaton 24
A lapok szignálása és sorszáma 27
Az ex libris 28
II. A PAPÍR 31
A papír története 32
A papirusz 33
A pergamen 34
A kódex 35
A kínai titok 36
A kínai papírkészítés jellemzői 36
A japán papírkészítés jellemzői 36
A hódító kard nyomában 38
Az arab papírkészítés jellemzői 38
A papír európai útja 41
Az európai papírkészítés jellemzői 41
A vízjel 42
A fatartalmú papírok 44
Papírvizsgálat 45
A fatartalom vizsgálata 46
A papír száliránya 47
A papír felfeszítése 47
A papír mérete és súlya 48
A nyomtatási eljárásokhoz ajánlott papírok 49
Magasnyomtatáshoz 49
Mélynyomtatáshoz 49
Síknyomtatáshoz 49
Szitanyomtatáshoz 49
III. A FESTÉKEK ÉS RAJZI ESZKÖZÖK 53
A festék története 54
A nyomdafesték 56
A pigment 56
A kötőanyagok 57
Egyéb töltőanyagok 57
Matt festékek 57
A különböző nyomófestékek 58
Magasnyomó festékek 58
Mélynyomó festékek 58
Síknyomó (litográfiai) festékek 59
Szitanyomó festékek 60
A rajzi eszközök 61
A faszén 61
A kréta 61
A fémvessző 61
A grafit 62
A tus 63
A toll 64
Az acéltoll 65
A töltőtoll és golyóstoll 65
IV. A MAGASNYOMTATÁS 67
A technológia értelmezése 68
A kőmetszet 69
A fametszet 71
A lapdúc 71
A lapdúcvésés technikája 74
A fametszet európai megjelenése 77
A nyomtatott betű 80
A nyomdai céhjelek 83
A fametszés meghatározó mesterei 84
Michael Wolgemut 84
Urs Graf 84
Albrecht Dürer 85
Id. Lucas Cranach 90
Id. Hans Burgkmair 91
Hans Baldung Grien 92
Ifj. Hans Weiditz 93
Albrecht Altdorfer 94
Ifj. Hans Holbein 95
Jost Amman 97
A dombornyomat 98
A tésztanyomat 98
A fém- és poncolt metszet 99
A poncolás technikája 99
A tónusos fametszet (chiaroscuro) 100
A chiaroscuro technikája 101
Ugo da Carpi 112
A lapdúctechnika hanyatlása 103
A harántdúcmetszés technikája 106
A harántdúc (xilográfia) 107
Gustave Doré 111
A fametszet európai útja a XVII. századtól 114
A lapdúc nyomatának jellemzői 116
A harántdúc nyomatának jellemzői 117
A színes fametszet 118
A színes fametszés technikája 119
A mozaikdúc 120
A mozaikdúc technikája 121
Kitagawa Utamaro 121
Katsushika Hokusai 122
Ando Hiroshige 124
A linóleummetszet 126
A linóleummetszés technikája 126
A linóleumdúcról készült nyomat jellemzői 129
A cinkográfia 130
A cinkográfiai nyomat jellemzői 131
A cinkográfia technikája 131
V. A MÉLYNYOMTATÁS 133
A technológia értelmezése 134
A rézmetszet 135
A rézmetszés meghatározó mesterei 137
A névtelen és a kezdőbetűs mesterek 138
Martin Schongauer 139
Israel van Meckenem 140
Albrecht Dürer 141
Marcantonio Raimondi 146
A rézmetszet európai útja a XVI. századtól 148
A rézmetszet a könyvnyomtatásban 153
William Hogarth 154
A rézmetszés technikája 156
A rézmetszetnyomat jellemzői 158
Az acélmetszet 150
Az acélmetszet nyomatának jellemzői 161
A hidegtű (pusztatű) 162
A hidegtű technikája 165
A hidegtűnyomat jellemzői 165
A pontozásos metszet l66
A pontozásos metszet nyomatának jellemzői 166
A krétamodorú metszetek 168
A krétamodorú metszet nyomatának jellemzői 170
A borzolás (mezzotinto) 172
A mezzotinto technikája 174
A mezzotinto nyomatának jellemzői 175
A rézkarc 177
A rézkarcolás meghatározó mesterei 178
Rembrandt Harmensz van Rijn 180
A rézkarc európai útja a XVII. századtól 186
Jacques Callot 190
A rézkarc technikája 192
A rézkarcnyomat jellemzői 195
A lágyalap (vernis mou) 196
A lágyalap technikája 196
A lágyalapnyomat jellemzői 198
A színes lágyalap (zieglerográfia) 199
A színes lágyalapnyomat jellemzői 199
A szemcsés karc (aquatinta) 200
Az aquatinta technikája 201
Francisco José de Goya y Lucientes 202
Az aquatintanyomat jellemzői 205
A színes mélynyomtatás 207
A színes mélynyomtatás technikája 207
A krétamodorú karc 208
A krétamodorú karc nyomatának jellemzői 208
A pontozó modorú karc 209
A pontozó modorú karc nyomatának jellemzői 209
A mélynyomású lavírozás 210
A mélynyomású lavírozott nyomat jellemzői 210
A törékeny alapra készült karcok 211
A törékeny alapra készült nyomat jellemzői 211
A repesztéses eljárás (reservage) 212
A reservage-technikával készült nyomat jellemzői 213
A heliogravür 214
A heliogravür technikája 216
A heliogravürnyomat jellemzői 216
VI. A SÍKNYOMTATÁS 219
A technológia értelmezése 220
A litográfia 221
A litográfia technikája 226
A krétalitográfia 232
A krétalitográfiai nyomat jellemzői 232
A toll-litográfia 234
A toll-litográfiai nyomat jellemzői 234
A lavírozott litográfia 236
A lavírozott litográfiái nyomat jellemzői 236
A fröcsköléses litográfia 238
A fröcsköléses nyomat jellemzői 238
Takaró és előhívó eljárások 239
A takaró és előhívó nyomat jellemzői 239
A litográfiai reservage 241
A litográfiai reservage-nyomat jellemzői 241
A pontozásos litográfia 242
A kaparásos litográfia (mezzolitográfia) 246
A mezzolitográfiai nyomat jellemzői 247
Az átnyomásos litográfia (autográfia) 248
A rajz átnyomása 248
Az autográfiai nyomat jellemzői 249
Az anasztikus nyomás 249
Az alányomás 250
Az átfordított litográfia 252
Az átfordított litográfiái nyomat jellemzői 252
A tónusos litográfia 253
A tónusos litográfiái nyomat jellemzői 253
A színes litográfia (kromolitográfia) 254
A fotolitográfia 258
Aszfaltos eljárás 258
Albuminos eljárás 258
Fénymásolat a kövön 261
Fotomechanikai eljárások 262
A fénynyomás (albertotípia) 264
A fénynyomat jellemzői 265
A kővéset 266
A kővésetnyomat jellemzői 266
A kőkarc 267
A kőkarcnyomat jellemzői 267
Az algráfia 268
Az algráfianyomat jellemzői 268
A művészi ofszetnyomás 269
Az ofszetnyomat jellemzői 269
A monotípia 270
A monotípiával készült nyomat jellemzői 270
A monotípia technikája 271
A litografált kiadványok 272
A litografált plakát 274
Henri de Toulouse-Lautrec 275
A litografált plakát a századfordulón 277
Alfons Mucha 278
A litografált plakát a XX. században 280
VII. A SZITANYOMTATÁS 283
A technológia értelmezése 284
A szitanyomtatás (szerigráfia) 285
A szerigráfia technikája 291
A szitanyomat jellemzői 294
A pochoir 295
A pochoir-nyomat jellemzői 295
BIBLIOGRÁFIA 297
NÉV- ÉS TÁRGYMUTATÓ 298 Vissza
Tétel sorszám:
365

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
26.000 Ft Licitek száma: 27



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!