Lezárt aukciók


Kratochwill Mimi: Szabó Vladimír (Szabó Vladimír által aláírt, számozott példány) (Eredeti, szignált rézkarc melléklettel ellátott kötet)

Szerző
Kratochwill Mimi
Szerkesztő
Szabó Vladimírné
Kratochwill Mimi
Kajetán Endre
Fordító
Rozsnyai Krisztina
Szőllősy Judy
Róla szól
Szabó Vladimír
Fotózta
Szelényi Károly
Szepsi Szűcs Levente
Dr. Molnár Józsefné
Magánkiadás
Kiadói egész vászonkötés , 152 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 24 cm x 21 cm
ISBN: 963-500-540-7
Aukció vége:
2019-10-27 20:00

Aukciós tétel adatai

[Budapest], [1986], A művész kiadása (Kossuth Nyomda, Bp.), [152] p.; ill. + 1 mell.

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Szabó Vladimír által aláírt, számozott példány, eredeti, szignált rézkarc melléklettel. Első kiadás.
Szabó Vladimír. A bevezetőt, az életrajzi adatokat és az irodalomjegyzéket Kratochwill Mimi készítette. A képeket Szabó Vladimírné és Kratochwill Mimi válogatta.
A kötetben bejegyzett számozás alatt a grafikus, Szabó Vladimír tollal bejegyzett aláírása látható.
"E könyv 1000 számozott példányban jelent meg 1-200-ig a művész aláírásával." A kolofonnal ellentétben ez a 273-as számú példány.
A kötethez tartozó különálló eredeti rézkarcmellékleten -"Hídi vásár"- a képzőművész, Szabó Vladimír ceruzával bejegyzett aláírása látható.
44 színes és 66 fekete-fehér reprodukcióval illusztrált album. A színes felvételeket Szelényi Károly, a fekete-fehér fotókat Szepsi Szűcs Levente és Szelényi Károly, a művész portréját Dr. Molnár Józsefné készítette.
Kiadói egész vászonkötésben lévő példány feliratozott címfedéllel és könyvgerinccel, tiszta, műnyomópapíros belívekkel, hiánytalan, megkímélt állapotban, feliratozott, színes reprodukciókkal illusztrált, fülszöveggel gazdagított, jó állapotú, kiadói borítófedélben.
A művész, Szabó Vladimír magyar festő, grafikusművész. Értékes életműve jelentős részét grafikák (ceruzarajzok, rézkarcok) alkotják.

Fülszöveg

... A főiskolai felvételire egy aktot és egy fejet kellett beküldeni. Én tizenhat, egyméteres rajzzal jelentkeztem. Azonnal fölvettek. Glatz Oszkár, aki akkor tanított a főiskolán, állítólag azt... Tovább

Fülszöveg

... A főiskolai felvételire egy aktot és egy fejet kellett beküldeni. Én tizenhat, egyméteres rajzzal jelentkeztem. Azonnal fölvettek. Glatz Oszkár, aki akkor tanított a főiskolán, állítólag azt mondta rajzaim láttán: - Ezt a fiút nem növendéknek, hanem tanárnak kellene fölvenni... Így hát - minthogy mindenki igényt tartott rám - megválaszthattam a mesteremet. Rudnay Gyula letűnt korokat idéző festészete, széles ecsetkezelése, ifjúkori önarcképe nagyon tetszett nekem. S ráadásul gyönyörű ember volt, akár egy kőből faragott szent. Őt választottam. (Akkor már túljutottam néhány nagy mintaképen. Különösen a svéd Anders Zorn és Benczúr Gyula festészete tetszett. ma már Benczúr hidegségét is érzékelem; egyetlen alakját sem lehet igazán szeretni. De festői tudását, bravúrját - sokakkal ellentétben - mindmáig csodálom.) Rudnay hagyott bennünket gyakorolni, nem szólt bele a munkánkba. Csak néha kérdezte meg: Van egy jó nagy ecsetje? S akkor vaskosan belenyúlt a festékbe, és imponáló gesztussal odakent valamit. És az "ült". Nem kellett hozzá magyarázat. Máskor meg csendesen "elejtett" egy-egy alapvető törvényt. Például: ahol a legnagyobb a fény, ott a legnagyobb az árnyék. Ezt közhelyesen így mondják: az ellentétek vonzzák egymást. Ha valaki e szabályt megérti, megemészti, az elegendő ahhoz, hogy tónusban jól tudjon ábrázolni... Aztán Csók István osztályába kerültem. De Csók éppen kiment Párizsba, s helyette Vaszary János foglalkozott a növendékeivel. Ez a hatalmas termetű ember grand-seigneuri idézettel kezdte. Bernard Shaw-t idézte, szerinte aki tud, az alkot, aki nem tud, az tanít. Barátságos, de pózoló ember volt, s ahányszor Párizsban járt, hazatérte után mindig másképpen festett. ezért is jegyezte meg egyik társunk egyszer - merthogy odakinn akkor épp Raoul Dufyt magasztalták -: Ez már döfi! Ám a jó humorú, kitűnő mesterember nem sértődött meg. Az azonban már neki is sok volt, hogy Karafiáth Jenő főpolgármester elrendelte: a modellekre elölkötőt kell adni, mert kényes részeik látványa nem fér össze a tisztességes katolikus szellemmel. úgy tudom, ezért hagyta ott végül a főiskolát... Ami engem illet: megszereztem a főiskolai papírt, mert hát meg kellett szerezni. Ekkor már nem az volt a célom, hogy mintanövendék legyek. Festeni akartam.
Még főiskolás koromban, harmadik mesterem, Benkhard Ágost növendékeként kaptam az első társadalmi leckét. Külön műteremszobám volt már, s - a főiskola számlájára - magam vehettem fel modelleket. A felvétel napján mindig gorkiji hangulatú jelenet fogadott: megtelt a főiskola folyosója könyörgő tekintetű ágrólszakadtakkal, szegény emberekkel. Csupa munkanélküli volt, aki reménykedett egy kis keresetben. a felvétel után nem kezdtem el rögtön a munkát, hanem hosszasan elbeszélgettünk modellemmel, a sorsáról, mindennapi életéről. S megállapíthattam, amit később is mindig tapasztaltam: a jó módúak távolról látványosak, attraktívak. A szegények közelről sokkal érdekesebbek -, mert őszinték... A főiskola elvégzése után, 1932-től 1934-ig római ösztöndíjas lettem. Szép és tanulságos két esztendő volt, gondolom, minden hozzám hasonlóan szerencsés művésztársam így emlékezik itáliai élményeire. Hazafelé jövet, Velencében ismerkedtem meg Zilahy Lajossal, aki itthon a Híd című folyóiratot szerkesztette. Javasolta, hogy vigyek rajzokat a laphoz. Ezzel a felkéréssel kezdődött újságrajzolói, -illusztrátori tevékenységem. Rajzoltam a Híd hasábjaira, ennek láttán meghívtak a Tükör, a Film, Színház, Irodalom és más újságok szerkesztői is, hasonló feladatokra. Ezután, egészen 1944-ig, amikor a Híd szerkesztősége belövést kapott, s romba dőlt, e munka lett megélhetésem forrása. Akkoriban főleg a portré, az emberi karakter elképesztő változatossága érdekelt; az, hogy minden ember különbözik a másikától. Ha ezt matematikai eszközökkel próbálnánk megfogalmazni, csupán arra a megállapításra juthatnánk, hogy a variánsok száma elvileg végtelen, hiszen a változatokat alkotó elemek száma is végtelen. Valójában azonban sokkal többről van szó: a gazdagság, amely minden egyes emberben kifejezésre jut, felfoghatatlan háttérre utal. S én, kezdettől fogva épp e földeríthetetlen háttér földerítésére, vagy legalábbis megközelítésére törekedtem...
Szabó Vladimír (Részletek Nádor Tamás Szabó Vladimírrel készített interjújából: Magyar Ifjúság, 1985. április 26.) Vissza

Tartalom

Bevezető 5
Életrajzi adatok 7
Válogatott bibliográfia 9
Színes képek jegyzéke 13
Grafikák (rézkarc, ceruza, toll, akvarell) jegyzéke 15
Lapokban és folyóiratokban megjelent grafikák / Graphics published in journals and periodicals 18
Introduciton 25
List of color plates 27
List of Graphics (etching, pencil, ink, aquarelle) 29
Színes képek / Color Plates 33
Grafikák / Graphics 79 Vissza
Tétel sorszám:
109

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
12.000 Ft Licitek száma: 26



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!