Tartalom
Előszó............................5
Bevezetés.......................7
1. Az erdélyi vasútépítések előzményei..............................................9
1.1. Erdély területe és gazdasága......................................................10
1.2. Erdély közlekedése a vasútépítéseket megelőző időszakban.......................12
1.3. Javaslatok Erdély vasúthálózatának kiépítésére.....................17
1.4. Az erdélyi vasútépítési tervek kezdeti időszakának eseményei..............19
1.5. A magyarországi vasúthálózat Nagyváradig és Aradig vezető vasútvonalai..........23
1.5.1. A Tiszavidéki Vasúttársaság vonalának pályája.............................24
1.5.2. A Tiszavidéki Vasúttársaság vonalain épült magasépítmények..........26
1.5.3. Az Alföld-Fiumei Vasúttársaság vonalának pályája.....................27
1.5.4. Az Alföld-Fiumei Vasút magasépítményei......................28
2. Az Első Erdélyi Vasút Arad-Gyulafehérvár fővonala és Piski-Petrozsény szárnyvonala...........29
2.1. Az Arad-Gyulafehérvár fővonal pályája...............................29
2.2. A Piski-Petrozsény szárnyvonal pályája..................................34
2.3. Az Első Erdélyi Vasút magasépítési munkái..........................38
2.4. Piski-Vajdahunyad mellékvonal......................................42
3. A Magyar Keleti Vasút Nagyvárad-Kolozsvár-Brassó fővonala és a hozzácsatlakozó szárnyvonalak.....................43
3.1. A Nagyvárad-Kolozsvár-Brassó vasútvonal engedélyezésének előzményei..........43
3.2. A Magyar Keleti Vasúttársaság megalakulása.............45
3.3. A Magyar Keleti Vasút vonalainak építése....................48
3.3.1. Nagyvárad-Kolozsvár vasútvonal................48
3.3.2. Kolozsvár-Kocsárd-Tövis vasútvonal......................54
3.3.3. Tövis-Kiskapus-Segesvár-Brassó vasútvonal.............55
3.3.4. Tövis-Gyulafehérvár szárnyvonal...................57
3.3.5. Kocsárd-Marosvásárhely szárnyvonal...................57
3.3.6. Kiskapus-Nagyszeben szárnyvonal............57
3.4. A Magyar Keleti Vasút pályája...............................58
3.5. A Magyar Keleti Vasút magasépítési munkái......................63
4. Vasúttársaságok építkezései a Bánságban........................70
4.1. A cs. kir. szab. Osztrák Államvasúttársaság vonalai..................70
4.1.1. Szeged-Temesvár-Báziás vasútvonal építése..................73
4.1.2. Karasjeszenő-Oraviczabánya-Stajerlakanina vasútvonal építése.........76
4.1.3. Temesvár-Orsova vasútvonal építése........................81
4.1.4. Az Osztrák Államvasúttársaság mellékvonalainak építése a Bánságban.........88
4.1*5. Az Osztrák Államvasúttársaság magasépítési munkái..............89
4.2. Az Arad-Temesvári Vasúttársaság építkezése....................97
5. A Magyar Északkeleti Vasúttársaság építkezése Erdélyben..............99
5.1. A Magyar Északkeleti Vasút pályája..................................100
5.2. A Magyar Északkeleti Vasút magasépítményei......................101
6. A Magyar királyi Államvasutak építkezései Erdély területén..............104
6.1. A MÁV kisebb vasútépítkezései.......................................104
6.2. A székely vasút építése........................................... 108
6.3. A székely vasút pályája.............................114
6.4. Az erdélyi fővonalak pályaszerkezetei..........................122
6.5. A Magyar királyi Államvasutak magasépítményei..............123
7. Erdély helyiérdekű vasútjai....................................125
7.1. Erdélyben építkező helyiérdekű vasúttársaságok.......................126
7.1.1. Arad-Csanádi Egyesült Vasút.................................126
7.1.2. A Szamosvölgyi Vasút és az üzemkezelésében levő helyiérdekű vasutak.......134
7.1.3. Szatmár és Szilágy vármegyei helyiérdekű vasutak......................138
7.1.4. Máramarosban épített helyiérdekű vasutak.........................145
7.1.5. Nagyváradhoz és környékéhez csatlakozó helyiérdekű vasutak..............148
7.1.6. A Bánságban épített helyiérdekű vasutak..............154
7.1.7. A Maros-völgy középső szakaszához csatlakozó helyiérdekű vasutak........154
7.1.8. Délkelet-Erdély területén épített helyiérdekű vasutak................170
7.1.9. A Mezőség és a Székelyföld helyiérdekű vasútjai...........................181
7.2. A helyiérdekű vasutak pályája............................188
7.3. A helyiérdekű vasutak magasépítményei........................191
8. Saját használatú, nem közforgalmú ipari és erdei vasutak.....................200
9. Városi közúti vasutak.........................................207
10. Katonai építkezések Erdélyben az első világháború ideje alatt................212
10.1. Katonai vasútvonalak építése...................................... 212
10.2. Egyéb katonai vasúti építkezések..................................217
11. Az 1920. évi trianoni békekötés következményei az erdélyi vasúthálózatra........221
12. Vasútépítések Észak-Erdélyben 1940-1944. évek között............224
12.1. Szászlekence-Kolozsnagyida vasútvonal építése................225
12.2. Szeretfalva-Déda vasútvonal építése......................227
12.2.1. Szeretfalva-Déda vasútvonal pályája............................229
12.2.2. Szeretfalva-Déda vasútvonal magasépítményei.................236
12.3. Erdélyben végzett egyéb vasútépítési és felújítási munkák.................238
13. Az erdélyi vasutak irányítási szervezetei.........................239
Utószó................................241
Irodalomjegyzék................................................................242
A szövegben előforduló helységnevek magyar-román-német nyelvi változatai...........247
Vissza