Témakörök



Lezárt aukciók


Horváth Ferenc, Dr./Kubinszky Mihály, Dr.: Magyar vasúti építkezések Erdélyben

Szerző
Dr. Horváth Ferenc
Dr. Kubinszky Mihály
Szerkesztő
Mezei István
Lektor
Dr. Köllő Gábor
Pál József
Magyar Államvasutak Rt. (Budapest) ,
Ragasztott papírkötés , 252 oldal
Sorozatcím: Vasúthistória Könyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Aukció vége:
2021-01-24 20:00

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

A borító enyhén töredezett.

Előszó

A „Magyar vasúti építkezések Erdélyben" című könyv szerzőinek célja az volt, hogy bemutassák azt a nagyszerű vasútépítési munkát, amely Erdélyben folyt a múlt század második és századunk első... Tovább

Előszó

A „Magyar vasúti építkezések Erdélyben" című könyv szerzőinek célja az volt, hogy bemutassák azt a nagyszerű vasútépítési munkát, amely Erdélyben folyt a múlt század második és századunk első felében. A könyv összeállítását indokolta, hogy eddig nem jelent meg részletes összefoglaló írás az erdélyi vasútvonalak építéséről, jóllehet Erdélyben a nagy vasútépítések idején olyan műszakilag is jeles építményeket hoztak létre, amelyek díszei az európai vasútépítészetnek. Ezek közül elég csak Zielinski által tervezett első vasbeton vasúti hidakat, a szemet gyönyörködtető erdélyi viaduktokat, a folyókon átvezető fa- és vashidakat, a sok munkával megépített alagutakat, Pfaff Ferenc és társainak nagyszerű felvételi épületeit megemlíteni. Lehetne azonban a sort folytatni azokkal a műszaki létesítményekkel, amelyek az erdélyi vasútvonalak különleges vonalvezetéséhez, a vizek elleni védelméhez kapcsolódtak. Indokolta a könyv megírását az is, hogy az építkezések műszaki irodalmi anyaga, okiratai, eredeti tervei a hazai múzeumokban, tervtárakban találhatók meg és közlésüket sürgette az idő múlása, amely a történeti emlékeket visszavonhatatlanul felemészti. Úgy vélem, hogy a szerzők az írott szöveggel és fényképekkel, az eredeti tervek másolataival hitelesen mutatják be a vasútvonalak építésének, üzemének egyes részleteit és így a könyv eléri célját, jó tájékoztatást ad mindazoknak, akik a vasutak múltja iránt érdeklődnek. Köszönet érte a szerzőknek és a közreműködőknek. Vissza

Tartalom

Előszó............................5
Bevezetés.......................7
1. Az erdélyi vasútépítések előzményei..............................................9
1.1. Erdély területe és gazdasága......................................................10
1.2. Erdély közlekedése a vasútépítéseket megelőző időszakban.......................12
1.3. Javaslatok Erdély vasúthálózatának kiépítésére.....................17
1.4. Az erdélyi vasútépítési tervek kezdeti időszakának eseményei..............19
1.5. A magyarországi vasúthálózat Nagyváradig és Aradig vezető vasútvonalai..........23
1.5.1. A Tiszavidéki Vasúttársaság vonalának pályája.............................24
1.5.2. A Tiszavidéki Vasúttársaság vonalain épült magasépítmények..........26
1.5.3. Az Alföld-Fiumei Vasúttársaság vonalának pályája.....................27
1.5.4. Az Alföld-Fiumei Vasút magasépítményei......................28
2. Az Első Erdélyi Vasút Arad-Gyulafehérvár fővonala és Piski-Petrozsény szárnyvonala...........29
2.1. Az Arad-Gyulafehérvár fővonal pályája...............................29
2.2. A Piski-Petrozsény szárnyvonal pályája..................................34
2.3. Az Első Erdélyi Vasút magasépítési munkái..........................38
2.4. Piski-Vajdahunyad mellékvonal......................................42
3. A Magyar Keleti Vasút Nagyvárad-Kolozsvár-Brassó fővonala és a hozzácsatlakozó szárnyvonalak.....................43
3.1. A Nagyvárad-Kolozsvár-Brassó vasútvonal engedélyezésének előzményei..........43
3.2. A Magyar Keleti Vasúttársaság megalakulása.............45
3.3. A Magyar Keleti Vasút vonalainak építése....................48
3.3.1. Nagyvárad-Kolozsvár vasútvonal................48
3.3.2. Kolozsvár-Kocsárd-Tövis vasútvonal......................54
3.3.3. Tövis-Kiskapus-Segesvár-Brassó vasútvonal.............55
3.3.4. Tövis-Gyulafehérvár szárnyvonal...................57
3.3.5. Kocsárd-Marosvásárhely szárnyvonal...................57
3.3.6. Kiskapus-Nagyszeben szárnyvonal............57
3.4. A Magyar Keleti Vasút pályája...............................58
3.5. A Magyar Keleti Vasút magasépítési munkái......................63
4. Vasúttársaságok építkezései a Bánságban........................70
4.1. A cs. kir. szab. Osztrák Államvasúttársaság vonalai..................70
4.1.1. Szeged-Temesvár-Báziás vasútvonal építése..................73
4.1.2. Karasjeszenő-Oraviczabánya-Stajerlakanina vasútvonal építése.........76
4.1.3. Temesvár-Orsova vasútvonal építése........................81
4.1.4. Az Osztrák Államvasúttársaság mellékvonalainak építése a Bánságban.........88
4.1*5. Az Osztrák Államvasúttársaság magasépítési munkái..............89
4.2. Az Arad-Temesvári Vasúttársaság építkezése....................97
5. A Magyar Északkeleti Vasúttársaság építkezése Erdélyben..............99
5.1. A Magyar Északkeleti Vasút pályája..................................100
5.2. A Magyar Északkeleti Vasút magasépítményei......................101
6. A Magyar királyi Államvasutak építkezései Erdély területén..............104
6.1. A MÁV kisebb vasútépítkezései.......................................104
6.2. A székely vasút építése........................................... 108
6.3. A székely vasút pályája.............................114
6.4. Az erdélyi fővonalak pályaszerkezetei..........................122
6.5. A Magyar királyi Államvasutak magasépítményei..............123
7. Erdély helyiérdekű vasútjai....................................125
7.1. Erdélyben építkező helyiérdekű vasúttársaságok.......................126
7.1.1. Arad-Csanádi Egyesült Vasút.................................126
7.1.2. A Szamosvölgyi Vasút és az üzemkezelésében levő helyiérdekű vasutak.......134
7.1.3. Szatmár és Szilágy vármegyei helyiérdekű vasutak......................138
7.1.4. Máramarosban épített helyiérdekű vasutak.........................145
7.1.5. Nagyváradhoz és környékéhez csatlakozó helyiérdekű vasutak..............148
7.1.6. A Bánságban épített helyiérdekű vasutak..............154
7.1.7. A Maros-völgy középső szakaszához csatlakozó helyiérdekű vasutak........154
7.1.8. Délkelet-Erdély területén épített helyiérdekű vasutak................170
7.1.9. A Mezőség és a Székelyföld helyiérdekű vasútjai...........................181
7.2. A helyiérdekű vasutak pályája............................188
7.3. A helyiérdekű vasutak magasépítményei........................191
8. Saját használatú, nem közforgalmú ipari és erdei vasutak.....................200
9. Városi közúti vasutak.........................................207
10. Katonai építkezések Erdélyben az első világháború ideje alatt................212
10.1. Katonai vasútvonalak építése...................................... 212
10.2. Egyéb katonai vasúti építkezések..................................217
11. Az 1920. évi trianoni békekötés következményei az erdélyi vasúthálózatra........221
12. Vasútépítések Észak-Erdélyben 1940-1944. évek között............224
12.1. Szászlekence-Kolozsnagyida vasútvonal építése................225
12.2. Szeretfalva-Déda vasútvonal építése......................227
12.2.1. Szeretfalva-Déda vasútvonal pályája............................229
12.2.2. Szeretfalva-Déda vasútvonal magasépítményei.................236
12.3. Erdélyben végzett egyéb vasútépítési és felújítási munkák.................238
13. Az erdélyi vasutak irányítási szervezetei.........................239
Utószó................................241
Irodalomjegyzék................................................................242
A szövegben előforduló helységnevek magyar-román-német nyelvi változatai...........247 Vissza
Tétel sorszám:
181

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
7.100 Ft Licitek száma: 30



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!