| Technológiai alapismeretek | |
| Bevezetés | 25 |
| Miért született meg ez a könyv | 25 |
| Hogyan használjuk ezt a könyvet a legcélszerűbben? | 28 |
| Alapvető megjegyzések | 29 |
| Szükség van-e ma még festéstechnikára | 30 |
| A festétechnika fogalma | 34 |
| A mestreségbeli tudás a szabad és az alkamazott művészetben | 37 |
| A festétechnika kutatások | 40 |
| Pedagógiai kérdések | 41 |
| A festétechnika alapelemei | 44 |
| A 3 alaptényező | 44 |
| Az utókezelés kérdéséhez | 46 |
| A megmaradást meghatározó alaptényezők | 46 |
| A receptek csak támpontok | 47 |
| A festőalap mint fundamentum | 49 |
| A festőszerek | 51 |
| Természetes, szervetlen festőszerek | 53 |
| Mesterséges, szervetlen festőszerek | 53 |
| Természetes, szerves festőszerek | 54 |
| Mesterséges, szerves festőszerek | 55 |
| A művész festékekkel szembeni elvárásai | 56 |
| A restaurátor követelményei | 56 |
| A festőszerek karakterisztikája | 57 |
| A pigmentek lexikális jegyzéke | 73 |
| A kötőanyagok | 186 |
| Kötőanyagrendszerek | 187 |
| A kötőanyagok optikai befolyása | 190 |
| A kötőanyagok kémiai és fizikai tulajdonságai | 194 |
| A kötőanyagok elnevezési nehézségei | 201 |
| Szerves és szervetlen kötőanyagok | 202 |
| Gyorsvizsgálatok | 202 |
| A kötőanyagok elemzése | 202 |
| A falfestészet alapjai | |
| A falfestészet, a művészet anyja | 209 |
| Építészeti előfeltételek | 211 |
| Műterem helyett helyszín | 214 |
| Az állványzat | 216 |
| A falfestészet nyersanyagai | |
| A falfestészet festőalapjai | 221 |
| Alapozásfajták falra | 221 |
| Műanyag alapú simító vakolat | 222 |
| A mennyezet mint a képalap hordozója | 224 |
| A falfestészet festőszerei | 228 |
| Természetes és mesterséges festőszerek | 229 |
| A művészek festékskálája | 230 |
| A pigmentek kiválasztása | 231 |
| A épületfestő festőládája | 233 |
| Az épületfestő vázlatfestékei | 234 |
| A szabad művészek vázlatfestékei | 235 |
| A falfestészet kötőanyagai | 236 |
| Történeti összefoglalás | 236 |
| Rövid áttekintés a falfestészet kötőanyagairól | 237 |
| Oldó és hígítószerek | 247 |
| Maratószerek | 248 |
| A falfestészet technikái | |
| Secco-technikák | 253 |
| Enyves festés falra | 253 |
| Kazeines festés falra | 259 |
| Mész-secco-festészet | 265 |
| Temperafestés falra | 265 |
| Diszperziós (kötő-) festékek alkalmazása falra | 267 |
| Simítólapát-technikai falra | 269 |
| Szilikáttechnikák | 270 |
| Száraz sgraffito | 277 |
| A beton marómetszése | 278 |
| Freskótechnikák | 280 |
| Bevezetés a freskótechnikába | 280 |
| Freskófestés, anyagok és munkamódok | 281 |
| Spatulyás technika színes habarcsokkal | 302 |
| A stuccolustro-technika | 302 |
| A sgraffito- technikák | 304 |
| Sejtvakolat | 311 |
| A scagliola-technika | 314 |
| Mozaiktechnikák | 319 |
| Agyagyszegecs-mozaik | 321 |
| Kőmozaik | 321 |
| Üvegmozaik | 330 |
| Aranymozaik | 332 |
| Síküvegmozaik | 333 |
| Átlátszó üvegmozaik | 334 |
| Kombinált mozaiktechnikák | 335 |
| Kerámiamozaik | 336 |
| Vastagüveg-technikával készült transzparens mozaik | 337 |
| Falfestmények másolása | 343 |
| A falfestmények ápolása és tartósítása | |
| Alapismeretek | 353 |
| A falra vonatkozó tartósítási intézkedések | 354 |
| A falfestmények tisztítása | 354 |
| A fiatalabb festmények tisztítási munkálatai | 355 |
| Régi fal- és mennyezetfestmények tisztítása | 356 |
| Sérült falfestmények tisztítása | 356 |
| Útmutatások hivatásos restaurátoroknak | 357 |
| Régi falfestmények feltárása | 358 |
| A laza vakolatrétegek rögzítése | 361 |
| Vakolatkeményítő szerek | 362 |
| A laza festékrétegek rögzítése | 363 |
| Átfestések eltávolítása | 363 |
| A freskók levétele | 363 |
| Retusálás a falon | 365 |
| A táblafestészet alapjai | |
| A táblafestészet fogalmi köre | 369 |
| A táblafestészet nyersanyagai | |
| Alapismeretek a táblaképek nyersanyagaihoz | 373 |
| A táblaképek festőalapjai | 374 |
| Különféle képalaphordozók | 374 |
| A papír mint képalaphordozó, és mint festőalap | 401 |
| Alapozóanyagok | 403 |
| Merev táblák alapozása | 411 |
| Rugalmas felületek alapozása | 427 |
| A táblafestészet festőszerei | 429 |
| A táblafestészet kötőanyagai | 430 |
| Zsíros, oxidálható olajok | 444 |
| Szikkatívok | 455 |
| Balzsamok | 457 |
| Gyanták | 463 |
| Nitro-cellulóz-lakkok | 474 |
| Viaszok | 475 |
| Oldó- és hígítószerek | 479 |
| Emulziók, diszperziók, szappanok | 489 |
| Maratószerek | 494 |
| A táblafestészet technikái | |
| Átalános tudnivaló a rajzolásról és a festészetről | 497 |
| Rajztechnikák | 500 |
| Pasztellfestés | 534 |
| Vízfestés | 544 |
| Akvarellfestés | 545 |
| Fedőfestékes festés | 556 |
| A temperafestészet technikái | 562 |
| A temperafestmény festőalapjai | 563 |
| Temperaemulzió-rendszerek | 565 |
| Szintetikus emulziók | 570 |
| Műanyag-diszperziók | 570 |
| Festésmódok | 575 |
| A tempera közbülső firniszei és befejező rétegei | 585 |
| A régi mesterek temperatechnikái | 588 |
| Az olajfestés technikái | 591 |
| Az olajfestés festőalapjai | 592 |
| Az olajfestés festőszerei | 593 |
| Az olajfestés kötőanyagai | 595 |
| Az olajfestés szerszámai | 603 |
| Az olajtechnikák festésmódjai | 608 |
| Végáthúzások | 621 |
| Üveghátlap-festés | 634 |
| Lakkfestés | 638 |
| Enkausztika | 644 |
| A táblaképek másolása | 654 |
| A táblaképek ápolása és tartósítása | |
| Saját képeink ápolása | 664 |
| Idegen festmények ápolása | 665 |
| Régi műalkotások konzerválása | 666 |
| Festményrestaurálás | 668 |
| Régi festmények tiszítása | 669 |
| Sérült táblaképek kezelése | 670 |
| Sérült táblaképek kezelése | 670 |
| Sérült lenvászonfestmények kezelése | 671 |
| Dublírozási módszerek | 672 |
| A retusálás művészete | 675 |
| Festményátültetés | 680 |
| Leválasztás a képtábláról | 682 |
| Firniszlevétel | 683 |
| A föléfestések levétele | 687 |
| Utánfirniszelés | 688 |
| Különleges tábla- és faltechnikák | |
| Kollázsok | 693 |
| Bizmutfestészet | 696 |
| Bizmut | 696 |
| A bizmutfestészet technikája | 697 |
| Univerzális tábla- és faltechnikák | 699 |
| Gyantaöntő technika | 701 |
| Cachetage- technika | 707 |
| Aranyozás és más fémborítások | |
| Az aranyozástechnikák alapelve | 711 |
| Az aranyozás alapjai | 712 |
| A fémek | 712 |
| Fényes aranyozás | 715 |
| Felrakás | 716 |
| Polírozás | 717 |
| Polimentaranyozás pergamentre és papírra | 718 |
| Poncolás | 718 |
| Rézkarcolat aranykeretek | 719 |
| Festés aranyalapokra | 719 |
| Aranybrokát ábrázolása | 720 |
| Modern változatok | 721 |
| Matt aranyozás | 721 |
| Olajaranyozás | 722 |
| Egyéb fémfólia-borítások | 724 |
| Festés fémporokkal | 725 |
| Aranyfirniszek | 726 |
| Patinásítás | 727 |
| Aranyozások restaurálása | 730 |
| Az aranyozási munkák további fajtái | 730 |
| Vakolat és kő aranyozása | 732 |
| Technológia festményvizsgálatok | |
| Fizikai vizsgálati módszerek | 735 |
| Vizsgálat dermatoszkóppal | 736 |
| Mikroszkópos vizsgálatok | 737 |
| Makro- és mikrometszetek | 737 |
| Vizsgálatok szűrt ultraibolya sugárzással | 737 |
| Festéstechnikai röntgenográfia | 738 |
| Technológiai dokumentációs fényképezés | 741 |
| Kémiai vizsgálati módszerek | 749 |
| Kvalitatív és kvantitatív analízis | 750 |
| Kromotogram | 750 |
| Jegyzékek | |
| A szakkifejezések magyarázata | 755 |
| Beszerzési forrásmutató | 757 |
| Szakirodalom | 758 |
| Forrásjegyzék | 759 |
| Színtan (Függelék) | |
| Előszó a színtanhoz | 763 |
| A szín mint fogalom | 764 |
| Fizikai alapszínek | 764 |
| Tárgyszín és megvilágítás | 765 |
| Nem színes színek | 766 |
| Színlátás | 767 |
| A festők színkeverékei | 770 |
| A színek rendje | 773 |
| A színek jelölése | 775 |
| A színkör | 775 |
| A színtan és a művész | 777 |
| Színharmónia | 780 |
| Színhigiénia | 782 |
| Színek a fényképezésben | 783 |
| Zárszó, köszönet és kitekintés | 784 |
| Mutató | |