Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Jelezve balra lent Prihoda sc a lemezen, jobbra lent Iványi Grünwald Béla (cer.), rézkarc, papír, keretben 42 cm x 52,3 cm.
A kép mérete keret nélkül 22 cm x 29,5 cm.
Életrajz
Iványi-Grünwald Béla
Magyar festők és grafikusok adattára:
1882-1884 között a budapesti Mintarajziskolában Székely Bertalan és Lotz Károly tanítványa volt. 1886-ban a müncheni Akadémián Hackl-nál, majd Párizsban a Julian-akadémián tanult. Erősen hatott reá Bastien Lepage és Dagnan-Bouveret művészete. Később visszatért Münchenbe és Hollósy köréhez kapcsolódott. A 90-es években készült művein a Bastien-Lepage-i, naturalisztikus tendenciái tükröződnek (Hadúr kardja, 1890. MNG; Áhitat 1981, MNG). 1896-1909 közötti nagybányai korszakában a művésztelep Ferencz Károly által meghatározott, plein-air törekvésű ágához kapcsolódott. 1902-ben alakuló Nagybányai Szabad Festőiskola egyik vezető tanára. Az itteni évek korszakának csúcspontját jelenti (Ruhaszárítás, 1902. MNG, Háromkirályok, 1903). 1904-ben elnyerte a Fraknói-djíat. 1911-től 1918-ig a kecskeméti művésztelep vezetője volt. 1915 körül lezárult stilizáló, dekoratív kecskeméti korszaka. Alföldi tájképein ismét a realisztikus megközelítés felé fordult (Gémeskút, 1924). Később a Balaton vidékén eleinte barokkosan mozgalmas, majd egyszerűségre törekvő, valósághű képet festett. Későbbi éveiben egyre gyengébb kvalitású csöndéletei és cigánytémájú képei jelentek meg. 1913-ban a Tavasz ébredése c. festménye a Műcsarnok kis aranyérmét, 1915-ben a Toilette c. műve állami aranyérmet, 1930-ban a Cigányok c. képe a barcelonai világkiállítás nagy aranyérmét nyerte. A Művészház elnöke, a Szentendrei Festők Társaságának elnöke, a MIÉNK és a Szinyei Társaság tagja volt. - Irod.: Lázár Béla: Iványi Grünwald Béla. Bp. 1921.; Réti István: A nagybányai művésztelep. Bp., 1954; Telepy Katalin: Iványi Grünwald Béla. Bp., 1976 és 1985.
Prihoda István
Magyar festők és grafikusok életrajzi lexikona I-II.:
Grafikus és festő. A budapesti Képzőművészeti Főiskolán végezte tanulmányait. Rézkarcaival három ízben nyert Állami Grafikai díjat. Főleg hidegtűvel készült lapjai könnyed, nobilis stílusban adják vissza aktjait és alakos kompozícióit. Legjobbak a "Diana és a Vénusz" című lapjai, amelyekben a hidegtű lágy és közvetlen kifejezőereje teljesen érvényre jut. (Éber)
Vissza