Témakörök



Lezárt aukciók


Jankó Béla, Dr.: A magyar hajózás 75 éves története (Megjelent 130 példányban.)

1895-1970

Szerző
Dr. Jankó Béla
Lektor
Szenkovits Mihály
Csák Ervin
MTESZ Gépipari Tudományos Egyesület (Budapest) ,
Kiadói egészvászon kötés , 300 oldal
Sorozatcím: Hajózástudományi Együttműködési Bizottság műszaki történelmi sorozata
Kötetszám: 11
Nyelv: Magyar 
Méret: 26 cm x 19 cm
ISBN:
Aukció vége:
2021-09-26 20:00

Aukciós tétel adatai

Budapest, 1972, MTESZ Gépipari Tudományos Egyesület kiadása (Mahart Házi Nyomda, Bp.), 300 p. + [2] p.

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Hajózástudományi Együttműködési Bizottság Műszaki Történelmi Könyvsorozata. No.: 11. sz.
A magyar állami hajózás 75 éves története. 1895-1970. Írta: Dr. Jankó Béla. Lektorálta: Szankovits Mihály és Csák Ervin.
Bevezetéssel, szövegközti adatközlő táblázatokkal és részletes irodalomjegyzékkel ellátott hajózástörténeti kiadvány. Megjelent 130 példányban. Előzéklapon egy tollal beírt és egy bélyegzett tulajdonosi jelzés látható.
Kiadói egészvászon kötésben lévő példány aranyozott feliratos címfedéllel, enyhén elszneződött, feliratozatlan könyvgerinccel, tiszta, szép előzéklapokkal és belívekkel, hiánytalan, megkímélt állapotban.
A kötet szerzője, Dr. Jankó Béla magyar hajózási, hajózástörténeti szakíró. Számos magyar hajózással, hajózástörténettel foglalkozó munka szerzője. Megírta a magyar állami hajózás történetének monográfiáját (1972) mellékletként gazdag szakmai dokumentációval, szakirányú hivatkozásokkal és történelmi és kultúrtörténeti adalékokkal.

Előszó

A dunai hajózás múltja a görög mithológiába vezet. Az argonauták mondája a dunai hajózás kezdetére vezethető vissza. A görögök az elsők, akik felhajóznak az Aldunán és annak mentén telepeket... Tovább

Előszó

A dunai hajózás múltja a görög mithológiába vezet. Az argonauták mondája a dunai hajózás kezdetére vezethető vissza. A görögök az elsők, akik felhajóznak az Aldunán és annak mentén telepeket létesítettek. Ezzel megkezdődött a hajózás a Dunán. A görögöket a rómaiak váltották fel. Mint a történelemből tudjuk, a Duna ez időben határt alkotott a birodalom és a barbár törzsek között. Partján városok és őrhelyek egész láncolata épült ki. Vizén hadihajók cirkáltak és nem csak a határt, hanem a békés kereskedőket is védték, akik a települések között az áruforgalmat lebonyolították. Traján császár alatt elkészült a Duna jobb partján a nevét viselő út, melynek sziklába vágott nyomait a Kazán-szoros meredek oldalában még láthattuk. Ez azt mutatja, hogy a rómaiak idejében élénk közlekedés volt a Dunán és hajóik az Aldunára is eljutottak. A rómaiak Duna-menti uralmát elsöpörte a népvándorlás, A Duna völgye évszázadokig a népek országútja. Végül megjelennek a magyarok, akik megtelepedtek a Kárpátok övezte, vizekben gazdag síkságon, A magyarok letelepedésével a népvándorlás hullámai elsimultak, elült a harci zaj és a Kárpátok völgyében megkezdődött újra az árucsere, melynek természetes útvonala a folyó. A hajózás fénykora a XII.-XIII. századba esik. Vissza

Tartalom

Bevezetés 1
Első gőzhajók a Dunán 5
Az Első Dunagőzhajózási Társaság megalakulása és működése 1830-1846 7
Az Első Dunagőzhajózási Társaság működése Magyarországon 1847-1867 12
Az Első Dunagőzhajózási Társaság mint közös vállalat 1867-ben 16
A MFTR megalapításának előzményei 20
A MFTR megalakítása és megszervezése 1895-1900 45
A társaság működése 1901-1913 76
A társaság az első világháborúban és a tanácsköztársaság alatt 1914-1919 97
A vállalat helyzete 1920-1926 között 130
Első kísérlet a társaság pénzügyi egyensúlyának helyreállítására 1927-1932
A vállalat anyagi helyzetének újabb rendezése 1933-1939 között 167
A vállalat a második világháború alatt.
Hajóparkjának nyugatra hurcolása és hazatérése 1940-1946 178
A társaság működésének utolsó évei 1945-1950 193
A Balatoni Hajózási Nemzeti Vállalat bekapcsolódása a dunai és tiszai forgalomba 203
A Magyar Szovjet Hajózási Rt. megalakulás és működése 1946-1954 207
A MAHART Magyar Hajózási Rt. 216
Befejezés 234
Mellékletek 236
Forrásmunkák 273
Vissza
Tétel sorszám:
214

Kikiáltási ár:
8.000 Ft
(Minimum licitlépcső: 100 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
- Ft Licitek száma: 0



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!