Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Csák Ervin egyik szerző és egyben szerkesztő által dedikált, valamint Bárd István egy másik szerző által aláírt példány. Első kiadás. Hajók és hajózási módszerek. Szerkesztette: Csák Ervin okl. gépészmérnök. Egyes fejezeteket írták: Almási János gépészmérnök, Bárd István gépészmérnök, Csák Ervin gépészmérnök, Jakus Mihály hajóskapitány és Várfalvi Tamás gépészmérnök.
A címlapon az egyik szerző, egyben szerkesztő, Csák Ervin gépészmérnök tollal beírt, dedikációja olvasható, valamint egy másik szerző Bárd István gépészmérnök tollal beírt aláírása látható: "Sok szeretettel kedves barátomnak. Csák Ervin 1969. X./20. Bárd István".
Szövegközti, fekete-fehér fotókkal és rajzokkal illusztrált, valamint tervezettel, előszóval, bevezetéssel, vonatkozó melléklettel, forrásmunkák jegyzékével és részletes tartalomjegyzékkel kiegészített kiadás. Nyomtatta az Egyetemi Nyomda Budapesten.
Kiadói műbőr kötésben lévő példány feliratos, a kiadó emblémájával ellátott címfedéllel, feliratos könyvgerinccel, illusztrált kiadói előzéklapokkal, tiszta belívekkel, hiánytalan, jó állapotban, feliratos, illusztrált, fülszöveges, enyhén sérült, amatőr módon javított, kiadói borítófedélben.
"Hajókkal és hajózási módszerekkel eddig ilyen komplexen és ilyen terjedelemben még nem foglalkozott a hazai szakirodalom. A könyv felöleli mindazt, amire ebben a témakörben mind a gyakorló szakembereknek, mind a társterületek érdeklőinek szüksége lehet. Minden vonatkozásban a mai helyzetet rögzíti, ezzel sok segítséget tud nyújtani az érintet területek számára. (...) A könyv a hazai hajózás legjobb szakemberei közreműködésével készült. Két fő részre oszlik: a belvízi hajózásra és a folyam-tengeri, valamint a tengeri hajózásra. Ezen belül helyet kap valamennyi hajó, hajózási módszer, úszómű kategória. A könyv a hazai adatok pontos és részletes ismertetésével egyben történelmet is ad a fejlődésről e mellett részletes képet kap az olvasó a világon végbemenő hajózásfejlesztés, hajóépítés eseményeiről az egyes ismertetett típusokon keresztül. A hajótípusok mellett valamennyi úszóművet tárgyalja, mint elengedhetetlen tartozékát a hajózásnak vagy a kikötői szolgálatnak (úszódaruk, komphajók, tűzoltóhajók stb.). Ezt követi - most már a hajótípusok ismeretében - a különféle hajózási módszerek részletes, szakszerű tárgyalása. A második részben szerzők a speciálisan hazai hajózási módot tárgyalják. A Duna-tengeri hajózást, annak múltját, az első, alig 500 tonnás kis „Budapest” hajóval kezdődő flotta szerepét. Ezt követi a tengeri hajózás tárgyalása. Mindkét résznél nagyon érdekes a hajózást gátló tényezők ismertetése, a tengeri kereskedelmi hajózás különféle módszerei, a hajók osztályozása, végül a hajóépítéssel szembeni igények konkrét meghatározása, hogy az épített típusok az új, fokozott követelményeknek mindenben megfeleljenek. A mű az egyes közlekedési ágak fejlesztésénél jó szolgálatot tehet a hajózási célkitűzések tisztázása és megfogalmazása terén. A szerzők és a szerkesztő, aki maga is jelentős résszel szerepel a könyvben, mindazt adják, ami ma ismert, legyen az elméleti vagy gyakorlati kérdés. A könyv értékét növeli a világos, egyértelmű fogalmazás és az egyes területek pontos meghatározása. A kiállítás, a képanyag is kifogástalan, csupán az alacsony példányszám kifogásolható (1400), ami semmiképpen sem elég ahhoz, hogy a témakör nagyobb területen átmenjen a köztudatba." - írta a műről Szenkovits Mihály (Járművek, mezőgazdasági gépek, 1970./17. évfolyam/8. szám).
Fülszöveg
A közúti és vasúti közlekedés túlterhelésének csökkentésére irányuló törekvések és a vízi szállítás kedvező gazdaságossági mutatói egyre inkább sürgetik a hajók és hajózási módszerek fejlesztését.
A mű bevezetőjében megszabja a hajózás helyét az egyéb közlekedési ágazatok között, összehasonlítást ad a vasúti és vízi szállítás vonóerő szükségletéről, továbbá az európai országok vízi úthálózatáról. Bemutatja a gépnélküli hajókkal lehetséges szállítási rendszereket és a fejlődés várható irányait.
A géphajók tárgyalása során megismerteti az olvasóval a hajók üzemét, üzemeltetéséi rendszereit, a fő- és segédberendezéseket, továbbá azokat a felszereléseket, amelyek az utazás kényelmét és a hajó biztonságos üzemeltetését lehetővé teszik. Ebben a fejezetben a különböző géphajók típusain kívül bemutatja a sikló- és hordszárnyas hajókat is. a továbbiakban a tengerjáróhajókat és a tengerhajózási módszereket ismerteti. A műben gazdag ábraanyag található a méreteiről, kényelméről, meghajtási rendszeréről, sebességéről és egyéb különleges jellemzőiről híressé vált tengeri hajókról. Ezen kívül ugyancsak sok ábrával illusztrálva bemutatja a különleges rendeltetésű hajókat, és azokat a korszerű szállítási módszereket, amelyeket elterjedése forradalmasítja a vízi szállítást.
Vissza