Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Szántó Piroska hat tusrajza képkeretbe foglalva és Suetonius "Caesarok élete" c. könyvével kiegészítve.
Jelzés nélkül, tus, akvarell, papír, mérete keret nélkül: 26,5 cm x 15 cm. A kép mérete keretben: 39,4 cm x 30 cm. A hátlapon tollal írt feljegyzések láthatóak, téves adatközléssel.
A hat kép megtalálható a "Caesarok élete" c. könyv illusztrációi között:
1. kép (bal oldal felső sor): Tiberius római császárról szóló életrajzban, a könyv 114. oldalon.
2. kép (bal oldal középső sor): Tiberius római császárról szóló életrajzban, a könyv 126. oldalán.
3. kép (bal oldal alsó sor): Caligula római császárról szóló életrajzban, a könyv 181. oldalán.
4. kép (jobb oldal felső sor): Otho római császárról szóló életrajzban, a könyv 271. oldalán.
5. kép (jobb oldal középső sor): Otho római császárról szóló életrajzban, a könyv 274. oldalán.
6. kép (jobb oldal alsó sor): Augustus római császárról szóló életrajzban, a könyv 52. oldalán.
A mellékelt könyv adatai:
Caesarok élete. Tizenkét életrajz. Írta: Caius Suetonius Tranquillus. Fordította, az utószót és a jegyzeteket írta: Kis Ferencné. A versbetéteket fordította: Terényi István.
Szántó Piroska részben színes képeivel illusztrált, valamint tartalomjegyzékkel kiegészített kötet. A fordítás Suetonius római levéltáros és életrajzíró "De vita duodecim caesarum" c. művének a Ludovicus Roth-féle latin nyelvű kiadása - Teubner, Leipzig, 1912 - alapján készült.A fordítást az eredetivel egybevetette: Borzsák István. A védőborító és kötésterv Szántó Piroska munkája.
Kiadói egészvászon kötésben lévő példány feliratozatlan, illusztrált címfedéllel, feliratos könyvgerinccel, kiadói előzéklapokkal, néhány oldalon tollal készített aláhúzással, hiánytalan állapotban.
Budapest, 1968, Európa Könyvkiadó (Kossuth Nyomda, Budapest), 362 p. + [3] p., ill.
Életrajz
Magyar festők és grafikusok életrajzi lexikona I-II.
Festő, grafikus, gobelinművész. Budapesten az Iparművészeti Főiskolán 1931-ben kezdte tanulmányait, majd egy év után átiratkozott a Képzőművészeti Főiskolára, Szőnyi István osztályába, ahonnan baloldali politikai tevékenysége miatt kizárták. Ezután Rázsó Klára magániskolájában Vaszary János tanfolyamait látogatta. Több nyugat-európai országban járt tanulmányúton, többek között Itáliában is, ahol számos vázlatot készített későbbi képeihez. Hazai és külföldi kiállításokon szerepelt. A II. Világháború előtt az UME és a Szinyei Társaság tárlatain mutatta be műveit. Legelőször festményekkel jelentkezett a Szinyei Fiatalok Tárlatán, huszonkét éves korában. Első önálló kiállítását az Európai Iskolában rendezte 1946-ban. 1934-ben belépett a Szocialista Képzőművészek Csoportjába, majd csatlakozott annak 1939-1940 táján megalakult jogutódjához, a Szocialista Képzőművészek Társaságához. 1937-ben Szentendrére ment Bálint Endre hívására, ahol a Korniss Dezső és Vajda Lajos körül csoportosuló fiatalok köréhez csatlakozott. Ettől kezdve haláláig a szentendrei művészélet szereplője volt.
1945-1948 között az Európai Iskola tagja volt. Korai tájábrázolásait és figurális kompozícióit, rajzait későbbi munkásságában is fel-feltűnő expresszív hangvétel jellemzi. Kiválik közülük a több változatban is megfestett "Kofahajó" (1939) c. képe, melyen a Szentendréről Pestre menő, vásározó asszonyok monumentálissá növelt alakjait ábrázolja Derkovits képszerkesztési módszerét továbbgondolva. A '40-es évek elejétől Vajda késői szürrealista műveinek hatására találta meg képi gondolkozásának egyik ciklikusan visszatérő arculatát, a szürrealisztikus, antropomorfizált növény- és állatábrázolásokat. Az 1950-es években Arany, Karinthy, Apollinaire, Villon, Boccaccio, Shakespeare, Kipling, Krúdy, Radnóti, stb. műveinek illusztrálása jelentett megélhetést a művész számára. 1956 eseményeit nyers riportrajzokban örökítette meg. Az '50-es évek második felében új stiláris vonások jelentek meg műveiben. A sziporkázó színek testes, fekete vonalak konstrukcióiba kényszerültek. Az e felfogásban készült művek, tárgyi utalásaik ellenére a francia lírai-absztrakció - többek közt - Manessier által képviselt vonulatával mutatnak rokonságot (Holdas kert, 1962). A '60-as évek elején születtek a század eleji aktivisták lendületét idéző, tussal készített, konstruktív tájrajzai. A rohamosan pusztuló népi kultúrával és a tradicionális morális értékek felszámolódásával való szembesülés inspirálta a '60-as évek végétől kezdődően esendő útszéli keresztekről, meggörbült pléhkrisztusokról, máladozó temetői piétákról lapidáris egyszerűséggel festett csoportját (Csonka feszület, 1969; Pléhkrisztus és Mária, 1985). Hasonló élményekben gyökerezik a bajóti asszonyokról a '70-es évek második felében készített, monumentális, a pasztell technikától líraivá szelídült figuráinak sora (Templomablak, 1977). Az 1970-es években indította életpályájának hátralevő idejét átívelő "Szerelmesek" című sorozatát. Jelentős műve a népművészetből inspirált "Falusi corpus" sorozat. Foglalkozott gobelinnel is. Díjak: 1958-ban és 1971-ben Munkácsy-díj; 1973-ban-Érdemes Művész cím; 1983-ban Kossuth-díj; 1988-ban Kiváló Művész kitüntető elismerés; ezüstérem, Certaldo; nívódíj; a Munka Érdemrend arany fokozata; Pro Urbe Budapest kitüntetés; a Magyar Köztársaság Érdemrend polgári tagozatának Középkeresztje. Képviselve van a Magyar Nemzeti Galériában, a Fővárosi Képtárban, a szombathelyi képtárban, a szentendrei Ferenczy Múzeumban és a pécsi Janus Pannonius Múzeumban. (N. K.: Műv. 1963/7, P.K.: Műv. 1966/8, N.K.: Műv. 1970/11, Sz.Gy.-Sz.P., FJ, A.J.: Műv. 1984/7)
Vissza