Hamvas Béla/Kemény Katalin: Forradalom a művészetben (dedikált példány, címlap Lossonczy Tamás)
Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon
Szerző
Kemény Katalin
Hamvas Béla
Misztótfalusi
Kiadói varrott papírkötés
, 112 oldal
| Sorozatcím: |
|
| Kötetszám: |
|
| Nyelv: |
Magyar
|
| Méret: |
20 cm x 13 cm
|
| ISBN: |
|
| Aukció vége: |
2018-02-25 20:00
|
Aukciós tétel adatai
[Budapest], é.n., Misztótfalusi Könyvkiadó (Műegyetemi Nyomda, Budapest), 112 p.
Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Szerző által dedikált példány. Első kiadás. Forradalom a művészetben. Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon. Írta: Hamvas Béla - Kemény Katalin. A címlapot tervezte: Lossonczy Tamás. Szerzői ajánlással ellátott kötet.
Címlapon az egyik szerző, Hamvas Béla névre szóló dedikációjával: "Gereblyés Lászlónak barátsággal 947.VI.15 Hamvas Béla".
A dedikáció címzettje: Gereblyés László József Attila-díjas költő, műfordító.
"Hamvas Béla hitelességét eredetisége és a tiszta szellemhez és a »bölcs valósághoz« való megszállott elkötelezettsége adja. Ennek a valós látásnak örök tulajdonsága marad a megvehetetlenség és a tisztaság." - fogalmazott a szerzőről Karátson Gábor festő, író, filozófus, műfordító.
Kiadói varrott papírkötés kétszínű, illusztrált, kis sérüléses címfedéllel, feliratozott könyvgerinccel, tiszta belívekkel, hiánytalan állapotban.
Előszó
Ez a kis könyv mai festészetünk élő pillanatáról szól. Fülep Lajos a magyar művészetről írt könyvében festészetünk történetszemléletének és sajátos jellegének alapját már megvetette s a feladat...
Tovább
Előszó
Ez a kis könyv mai festészetünk élő pillanatáról szól. Fülep Lajos a magyar művészetről írt könyvében festészetünk történetszemléletének és sajátos jellegének alapját már megvetette s a feladat csak az volt, hogy e történet néhány fejezetét átugorva ezt a szemléletet valaki a jelenkorra alkalmazza. Éppen ezért a szerzőket ebben az ajánlásban Fülep Lajos iránt nemcsak a tisztelet kötelezi, hanem annak a ténynek belátása is, hogy a magyar művészet kérdéseihez érdemlegesen nem szólhat hozzá az, aki a "Magyar művészet" által megteremtett hagyományt nem akarja vállalni.
Fülep Lajos nevére való hivatkozás nem jár felelősség nélkül. Ez a felelősség csak részben vonatkozik a színvonalra. Nagyobbik része hitvallásszerű. Egyaránt érinti a humanitást, a művészet szuverenitását, de ezenfelül a művészetnek, mint a leghasonlíthatatlanabb és legmélyebb népi értéknek hangsúlyozását. Ezeket az elveket Fülep Lajos építette fel s ezért ez a könyv az általa megteremtett hagyományba tartozónak vallja magát.
Vissza
Tartalom
| Ajánlás, Fülep Lajosnak | |
| Ferenczy Károly önarcképe | |
| Az igazságkeresés | |
| Ferenczy önarcképének értelme | |
| A lelki szegény | |
| Gulácsy Lajos | |
| Franciák és prerafaeliták | |
| Csontváry Tivadar | |
| A panaszfal | |
| A "Ma" | |
| Irodalom és zene 1920-1940 | |
| Derkovits Gyula | |
| Európai diagnózis | |
| A kor arcvonala | |
| Festészet | |
| Nem festészettörténet | |
| Nostalgie réciproque | |
| A modern művészet alapaxiómája | |
| A modern művészet egzisztenciális problémája | |
| A kép jelentése | |
| A csak-ember művész | |
| A pont | |
| A kép valósága | |
| A szem | |
| Keleti és európai művészet | |
| Festészet és zene | |
| A közösség képe a mítosz | |
| Arany és Csontváry | |
| A Cédrus | |
| A szentendrei festő | |
| Az Özönvíz és a Bárány | |
| Az alászállás | |
| A bohóc legyőzése | |
| Ezüst égben alvó lélekmadarak | |
| A gyűrű | |
| A fekete angyal | |
| Az Arlequin | |
| Teória nélkül | |
| A miniatűrfestő | |
| A kérdés | |
| Hatalom és bölcsesség | |
| Az aktuális helyzet | |
| A felelet | |
| A kukoricaistennő | |
| A kagyló mélyén ébredő gyöngyszem | |
| A csurunga | |
| A lila-ruhás nő | |
| A színek lila játéka megfehéredik | |
| Az ősasszony | |
| Boldogasszony | |
| Mit jelent szürrealizálni? | |
| Színkabbala | |
| Plaisir des yeux | |
| A csendesség szobrai | |
| Az absztrakció | |
| Az ornamentika értelme | |
| Festészet és írás | |
| Paradoxonok | |
| A delfin | |
| Martyn Ferenc | |
| A festőiség diadala | |
| Vízió és geometria | |
| A yantra | |
| Martyn plasztikája | |
| Lossonczy Tamás | |
| Jelek | |
| A tíz tábla | |
| A körök | |
| Káprázat | |
| Az absztrakt művészet első és utolsó szava | |
Vissza