Előszó
Részlet:
Vasy Géza:
Nehézségek repülőgépek aerodinamikai számításában, különös tekintettel a szárny és a törzs egymásrahatásának számítására.
1. Bevezetés.
„Nehézségek repülőgépek aerodinamikai számításában" éppen eléggé általános cím. Éppen ezért szükségesnek tartom, hogy pontosabban meghatározzam, miről is lesz szó a következőkben. Beszélni fogok először is a repülőgépek aerodinamikai számításáról általában (meghatározásuk és felosztásuk), azután az aerodinamikai számítások nehézségeiről, végül pedig ezek közül részletesebben a szárny és a törzs egymásrahatása számításának nehézségeiről.
Először tehát a repülőgépek aerodinamikai számításáról általában fogok beszélni. Itt mindenekelőtt meg kell jegyeznem, hogy a következő ismertetés első része valószínűleg már sokak előtt ismeretes. Az elemi aerodinamikai ismereteket azonban feltételezem és az aerodinamikai alapfogalmak meghatározásával a következőkben nem foglalkozom. Azoknak tehát, akik ezeket nem ismerik és a következőket meg akarják érteni, előbb megfelelő kézikönyvet kell elolvasniok.
2. A repülőgép-számításokról általában.
A következőkben nem is a különböző aerodinamikai számítások részletes ismertetésére törekszem, hanem igyekszem megvilágítani az aerodinamikai számítások helyzetét a repülőgép számításai között, az aerodinamikai számítások viszonyát a repülőgép-számítások más részeihez.
Ennek a célnak az elérésében úgy vélem, akkor járok el a legcélszerűbben, ha először is, hogy úgy mondjam, „történeti sorrendben" ismertetem a különböző repülőgép-számítások elvégzését. így érthetjük meg a legjobban a számítások egyes részeinek összefüggését és viszonylagos fontosságát.
Vissza
Tartalom
1. Bevezetés 1
2. A repülőgép-számításokról általában 1
21. A repülőgép-számítások sorrendje 2
22. Az aerodinamikai számítások alapvető fontossága 5
3. Az aerodinamikai számításokkal kapcsolatos nehézségek 6
31. Az aerodinamikai tényezők meghatározásának módjai 6
32. Az aerodinamikai tényezők módosulása a repülőgép részeinek egymásrahatása következtében 7
4. A szárny és törzs kölcsönös egymásrahatása 9
41. A szárny és a törzs egymásrahatásának fontossága 9
42. A szárny és a törzs egymásrahatása számításának módszerei 10
421. A törzset helyettesítő módszer 10
4211. Lennertz számítási módszere 12
4212. Vandrey számítási módszere 18
4212. 1. A módszer alapjai 18
4212. 2. Gömbalakú törzs esete 19
4212. 3. Forgástestalakú törzs esete 21
4212. 4. Felhajtóerő-veszteség a Véges szárny szélesség (terjedtség) következtében . 34
4212. 5. Vandrey eredményeinek összefoglalása 35
4213. Multhopp számítási módszere 36
4213. 1. Multhopp módszeréről általában 36
4213. 2. A törzsre ható felhajtóerő forgatónyomatékot szolgáltató részének számítása 36
4213. 3. A felhajtóerő módosulása a szárnyon a törzs hatására 39
4213. 4. A felhajtóerő megoszlása a törzs szélességében 44
4213. 5. A felhajtóerő megoszlása a törzs hosszában 45
4213. 6. A felhajtóerő megoszlásának gyakorlati számítása a torzs hatásának
figyelembevételével 45
4213. 7. Észrevételek Multhopp számítási módszeréhez. Az eddigi eredmények össze-
foglalása 49
422. A törzset a szárny részének tekintő módszer 52
4221. A módszer alkalmazhatóságának feltételei 52
4222. A módszer gyakorlati kivitele 53
4223. A törzset a szárny részének tekintő módszer a törzs adatainak a helyesbítésével 54
43. A sárkány alakjának egyszerűsbödése és a szárny és a törzs egymásrahatásának számítása 58
5. Befejezés 62
Irodalmi hivatkozások 63
Jelölések 64
Vissza