Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Hibátlan állapotú, fújt és kézzel formázott Murano Millefiori Aventurin Sommerso fekete - multikolor üveg tál a 20. század második feléből. Vastagfalú, többrétegű üveg tál, amelynek színtelen üvegrétegében fekete színű ( valójában mély lila) üvegbetét látható. (sommerso technika) A üveg tál különlegességét a felületét díszítő extrém hatású ezüst színű, csillogó aventurin minta és a színes millefiori virág dekor technika együttes megjelenése adja. A szabályos kört formázó üveg tál lefelé néző felülete sugárszerű üvegbordákkal formázott, amelynek ívei hullámos peremet alkotnak az üveg tál szélén. Talpa simára csiszolt. Az aventurin technika során fémlemezeket ágyaznak az üvegbe, amikor az olvadt állapotban van. Az üveget lassan lehűtik, majd ezt követően a kívánt formára fújják. Az üvegbe ültetett fémrészecskékből adódó csillogás különleges megjelenést kölcsönöz. Mivel a tervezést nem lehet hatékonyan ellenőrizni, a kézművesek a technikát „aventurinának” nevezték el, ami „véletlen”-t jelent.
Előszó
A Millefiori (jelentése ezer virág) a muranói üvegművesek specialitása, készítéséhez nagy gyakorlat kell. Bár az üvegmozaik nem velencei találmány, hiszen már az ókori Egyiptomban is készültek apró...
Tovább
Előszó
A Millefiori (jelentése ezer virág) a muranói üvegművesek specialitása, készítéséhez nagy gyakorlat kell. Bár az üvegmozaik nem velencei találmány, hiszen már az ókori Egyiptomban is készültek apró vágott üvegdarabkákkal díszített tárgyak, falak, padlók, úgy 3400 évvel ezelőtt. A találmány azután elterjedt, készítették a perzsák, és népszerű volt az iszlám világban, valamint a Római Birodalomban. Az időszámításunk előtti második században a Római Birodalomban már készültek kerek, többszínű üvegszeletkék, amelyekkel üvegtárgyakat, vázákat, egyéb használati tárgyakat díszítettek, majd a birodalom hanyatlásával és bukásával ezek a művészien díszített üvegek is lassan feledésbe merültek. Egészen a tizenötödik századig, ekkor ugyanis Velencében újjászületett az üvegnádból készített apró mozaik, és ekkor kapta nevét is. Bár nem Velencében készült az első üvegmozaik gyöngy, mégis a muranói mesterek tették a mai napig világhírűvé, az itáliai üveget pedig fogalommá.
A mester először a Millefiori közepéhez a fúvócsőre vesz egy adag üveget, majd egyenletesre hengergeti, és attól függően, hogy egy-vagy többszínű lesz-e a mag, más színű üvegbe meríti, vagy belenyomja a kiválasztott formába. A Millefiori virág, csillag, Nap mintájú, de vannak olyanok, amelyeken koncentrikus körök, vagy négyzetek alkotják a mintát. Miután megformázta a magot, felveszi a következő réteget, ismét formázza, majd jöhet a következő réteg, egészen addig, míg el nem készül a minta. A mester és segédje ezután hosszú pálcává (üvegnádnak is nevezik) nyújtja a folyamatosan forrón tartott tömböt. Miután a nád kihűlt, kézzel apró szeletkékre vágják és el is készült a Millefiori.
Vissza