Témakörök



Lezárt aukciók


Almásy László: Autóval Szudánba

Első autó-utazás a Nilus mentén, vadászatok angol-egyiptomi Szudánban

Szerző
Almásy László
Szerkesztő
Cholnoky Jenő
Lampel Róbert (Wodianer F. és Fiai) (Budapest)
Kiadói egészvászon sorozatkötés , 240 oldal
Sorozatcím: A Magyar Földrajzi Társaság Könyvtára
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN:
Aukció vége:
2025-07-20 20:00

Aukciós tétel adatai

Budapest, é. n., Lampel R. (Wodianer F. és Fiai) Könyvkiadóvállalat (Franklin-Társulat Nyomdája), 240 p. + [57] t.: ill. + 1 térk.

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

A Magyar Földrajzi Társaság Könyvtára c. sorozatban (számjelzés nélkül) megjelent mű. Szerkeszti: Cholnoky Jenő.
Autóval Szudánba. Első autó-utazás a Nilus mentén. Vadászatok angol-egyiptomi Szudánban. Írta: Almásy László.
Dr. Cholnoky Jenő előszavával ellátott kötet. 83 szöveg közti, fekete-fehér, feliratozott fényképpel és egy színes térképpel illusztrált, valamint tartalomjegyzékkel és a képek jegyzékével kiegészített kiadás. A címfedél belső oldalán kereskedelmi címke (Széchenyi Könyv- és Papírkereskedés, Eger), az előlapon ceruzával írt tulajdonosi bejegyzés látható. Nyomtatta a Franklin-Társulat Nyomdája.
Kiadói egészvászon sorozatkötésben lévő példány aranyozott feliratozású, a sorozat aranyozott emblémájával ellátott címfedéllel, aranyozott feliratozású könyvgerinccel, eredeti, színes, kiadói előzéklapokkal, feliratozatlan hátlappal, hiánytalan állapotban.
A híres magyar sivatagkutató és felfedező ebben a könyvében a líbiai sivatagban tett utazását és kutatásait tette közzé olvasmányos, izgalmas, kalandos stílusban a tőle megszokott adatokban gazdag földrajzi pontossággal és precizitással.
A kötet szerzője, Zsadányi és törökszentmiklósi Almásy László Ede (Borostyánkő, 1895. augusztus 22. – Salzburg, 1951. március 22.) utazó, Afrika-kutató, felfedező, pilóta, autóversenyző, üzletember, a Magyar Cserkészszövetség nemzetközi biztosa, a 4. Cserkész Világdzsembori megszervezője, az elűzött IV. Károly magyar király visszatérési kísérletének aktív résztvevője. 1926-ban indult egy Steyr autóval Alexandriából, és a Nílus mentén egészen Kartúmig jutottak, majd átkeltek a Líbiai- és a Núbiai-sivatagon. Első jelentős, világhírű felfedezése a Zarzura oázis megtalálása volt. 1940-ben a németek olyan segítséget akartak, aki jól ismeri a sivatagot. Almásyt találták a legmegfelelőbb embernek. Almásy tartalékos tisztként a Rommel által vezetett Afrikakorpshoz került, ahol elismert mélységi felderítőként szolgált. Az ő nevéhez fűződik a sikeres "Salaam hadművelet", amiért Vaskeresztet is kapott. A háború után letartóztatták, háborús és népellenes bűncselekményekkel vádolták, megkínozták és bebörtönözték. 1947-ben menekült el az országból, Ausztriában azonban súlyosan megbetegedett. Halálos ágyán értesült arról, hogy kinevezték az Egyiptomi Sivatagkutató Intézet igazgatójává.

Előszó

Száz esztendővel ezelőtt Afrika belsejébe behatolni szinte képtelen vállalkozás volt. A térképen fehér foltok fedték az óriási kontinens belsejét s kevesebbet tudtunk róluk, mint amennyit az ókori... Tovább

Előszó

Száz esztendővel ezelőtt Afrika belsejébe behatolni szinte képtelen vállalkozás volt. A térképen fehér foltok fedték az óriási kontinens belsejét s kevesebbet tudtunk róluk, mint amennyit az ókori görög-egyiptomi és római tudósok, vagy a középkorban az arab geográfusok tudtak. Néhány vakmerő utazó, köztük két magyar is: Magyar László és Teleki Samu gróf lassankint megismertették Afrika belsejét. De éppen Nachtigall, Schweinfurth, Barth, Livingstone, Stanley stb. veszedelmes és szenvedésteljes utazásai mutatták meg azt is, hogy a kontinens belseje rendkívül egyhangú, egyáltalában nem vetekedhetik Ázsiával s mégis olyan veszélyes minden utazás, hogy csak halálraszánt emberek vállalkozhattak nagyobb felfedező utakra. Részint a természet ilyen ellenséges, részint az ember. Rekkenő hőség, szárazság, másutt meg özönvízszerű esőzések, lélekölő sivatagok, puszták és szavannák, félelmetes vadállatok, gyilkos lázak állják útját az európai embernek. De még talán ezeknél is veszedelmesebb volt az afrikai ember, különösen Szudánban, a harcias hamita eredetű uralkodók országaiban. De éppen olyan veszélyes volt a belsőafrikai négerek világa is, mert ott az emberélet nagyon olcsó s az európaiakat mindenhol gyűlölték. A mult század végén az európai nagyhatalmak felosztották maguk közt Afrikát s versenyezve kezdték területeiket felkutatni s a bennszülötteket engedelmességre és békességre szorítani. Ma már Afrika túlnyomó nagy része pacifikálva van. A bennszülöttek utolsó, rettenetes lázadása az európaiak ellen, az úgynevezett mádizmus volt. Ennek kiirtása óta Afrikában csak kevés helyen veszélyesek a bennszülöttek. Ezért a kontinens belseje megnyílt az európaiak előtt s a behatolás mind könnyebb és gyorsabb lesz, a technikai eszközök fejlődésével. A francia Szaharán, Algéria és Tunisz felől már a vasút is benyomul, de azt mondhatnók, hogy állandó autózás tartja fönn az összeköttetést a guineai és szudáni néger gyarmatokkal. Ahol azelőtt csak hónapokig tartó, életveszélyes utazással lehetett keresztülvergődni, ott, a fehérlő csontokkal jelzett karavánútakon ma már néhány nap alatt játszva futnak keresztül a gépkocsik. Vissza

Tartalom

Előszó5
Bevezetés7
Útrakészen9
Afrika felé11
Alexandria-Kairó15
Kairó18
Egyiptomon keresztül24
Luxor-Sellal31
Az egyiptomi határig42
A Szudánban45
Kartum101
A Kék-Nílus országában110
Vadász-napló133
Vissza északnak277
Hazafelé235
Vissza
Tétel sorszám:
012

Kikiáltási ár:
3.000 Ft
(Minimum licitlépcső: 1000 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
55.100 Ft Licitek száma: 65



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!