| ELŐSZÓ (N. KOLLÁR KATALIN, SZABÓ ÉVA) | 13 |
| 1. A PSZICHOLÓGIA NÉZŐPONTJAI, IRÁNYZATAI ÉS MÓDSZEREI (N. KOLLÁR KATALIN) | 15 |
| Mióta tudomány a pszichológia? | 15 |
| A pszichológia nagy iskolái és megközelítési irányai | 18 |
| A pszichológia nézőpontjai - gazdagság vagy ellentmondás? | 21 |
| A pszichológiai vizsgálatok módszerei | 22 |
| 2. FEJLŐDÉS ÉS SZOCIALIZÁCIÓ (SOLYMOSI KATALIN) | 29 |
| Mi a fejlődés? | 29 |
| A fejlődés meghatározói | 35 |
| Szocializáció: egyén, kultúra és társadalom | 39 |
| 3. AZ „ÉN" FOGALMA, AZ ÉNFEJLŐDÉS ELMÉLETEI (KŐRÖSSY JUDIT) | 51 |
| A személyiség fogalma | 51 |
| Az én (szelf) fogalma és működése | 52 |
| Az éntudat kialakulása | 56 |
| Az énkép fejlődése | 57 |
| Az énkép és az iskolai teljesítmény kapcsolata | 71 |
| Záró gondolatok | 73 |
| 4. A CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ JELLEMZŐI (SOLYMOSI KATALIN) | 74 |
| A család szerepe a fejlődésben | 74 |
| A korai hatások jelentősége | 75 |
| A szülők nevelő hatása | 847 |
| A családi rendszer | 89 |
| 5. ÉRZELMEK (URBÁN RÓBERT) | 95 |
| Az érzelem és a hangulat | 96 |
| Két érzelemelmélet | 96 |
| Érzelemkifejezés és kommunikáció | 97 |
| Az érzelmek funkciói | 99 |
| Az érzelmek fejlődése: kötődés, érzelmi szabályozás és érzelmi intelligencia | 101 |
| Pozitív érzelmek és a szubjektív jóllét | 107 |
| Szomorúság és depresszió | 110 |
| Félelem és szorongás az iskolában | 111 |
| A düh és az agresszió | 114 |
| Agresszió és a katarzishipotézis | 115 |
| 6. AZ IDENTITÁS ALAKULÁSA: Ml DŐL EL SERDÜLŐKORBAN? (N. KOLLÁR KATALIN) | 119 |
| Autonómia és függőség | 119 |
| A prepubertás és a serdülőkor fejlődési sajátosságai | 123 |
| Az érett személyiség | 126 |
| 7. AKTIVÁCIÓS SZINT, STRESSZ ÉS A TUDATÁLLAPOTOK (DÚLL ANDREA. URBÁN RÓBERT, DEMETROVICS ZSOLT) | 131 |
| Agy, elme és tudat | 132 |
| Kell-e tudattalan folyamatokat feltételeznünk a tudat megértéséhez? | 142 |
| Szenvedélybetegségek | 142 |
| Dinamikus tényezők a viselkedésszabályozásban: érzelmek, motiváció és aktiváció | 148 |
| Arousal, aktiváció és személyiség | 154 |
| Fáradás és oktatásszervezés, a fáradás csökkentése az iskolában | 156 |
| Alvás és aktiváció - Biológiai ritmusok | 158 |
| Aktiváció és stressz | 162 |
| 8. MOTIVÁCIÓ (SZABÓ MÓNIKA) | 169 |
| Alapfogalmak | 170 |
| Az ember mint biológiai lény: az alapvető motivációk és hátterük | 171 |
| Az ember mint az állatvilágtól különböző lény: humánspecifikus motivációk | 179 |
| A motiváció tágabb kontextusban: személyiségelméleti megközelítések | 183 |
| Motiváció és iskola | 186 |
| Záró gondolatok | 190 |
| 9. PERCEPCIÓ ÉS FIGYELEM (SÉRA LÁSZLÓ) | 192 |
| Az észlelés | 192 |
| A figyelem | 215 |
| 10. TANULÁS ÉS EMLÉKEZÉS (BERNÁTH LÁSZLÓ) | 224 |
| Tanulás | 225 |
| Emlékezés | 229 |
| Értelmes tanulás és emlékezés | 239 |
| 11. ÉRTELMI FEJLŐDÉS, GONDOLKODÁS, BESZÉD ÉS INTELLEKTUÁLIS TELJESÍTMÉNY (GYÓRI MIKLÓS) | 243 |
| Az értelmi fejlődés | 243 |
| Nyelv, nyelvi fejlődés és nyelvi hátrány | 255 |
| Az intelligencia | 262 |
| 12. AZ ISKOLAI TANULÁSRA VALÓ KÉSZENLÉT, SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK (SÉRA LÁSZLÓ. BERNÁTH LÁSZLÓ) | 265 |
| Tanulási és társas kompetenciák az iskolába lépés idején | 265 |
| A speciális tanulási nehézségek meghatározása | 267 |
| Figyelemhiányos hiperaktivitási zavar | 268 |
| Az olvasás alapfolyamatainak fejlődése és az olvasási zavar (diszlexia) | 269 |
| Az írás mechanizmusa és az írászavar (diszgráfia) | 273 |
| Számfeldolgozás és a számolási zavar (diszkalkulia) | 274 |
| 13. A TÁRSAS KAPCSOLATOK, SZEMÉLYKÖZI VONZALOM ÉS A CSOPORTFOLYAMATOK (N. KOLLÁR KATALIN) | 279 |
| A társas kapcsolatok alakulása életkoronként | 280 |
| A csoport | 283 |
| Az emberek közti vonzalom | 293 |
| A csoportban elfoglalt hely életkori és egyéni jellemzői | 300 |
| A csoportszerkezet feltárása: a szociometria | 301 |
| 14. NORMAALAKULÁS, ENGEDELMESSÉG ÉS CSOPORTHOZ IGAZODÁS (N. KOLLÁR KATALIN) | 310 |
| A csoportnyomás jelensége | 310 |
| A vonatkoztatási csoport | 313 |
| Honnan származnak a csoport normái? | 315 |
| A felelősségvállalás hiánya és engedelmesség | 317 |
| A csoportok szerepe a véleményformálásban: segítség vagy tehertétel? | 320 |
| 15. FELADATVÉGZÉS CSOPORTBAN, VERSENGÉS ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS (N. KOLLÁR KATALIN) | 324 |
| Teljesítmény csoportban | 324 |
| Festinger elmélete a társas összehasonlításról | 328 |
| Versengés és/vagy kooperáció | 333 |
| A versengés okai | 337 |
| A kooperáció szerepe az oktatásban és nevelésben | 340 |
| A segítségnyújtás, a proszociális viselkedés | 346 |
| 16. SZEMÉLYPERCEPCIÓ, ATTRIBÚCIÓ, EGYÉNEK ÉS CSOPORTOK MEGÍTÉLÉSE (SZABÓ ÉVA) | 350 |
| A személypercepció mint tudományos probléma | 351 |
| A személyészlelés klasszikus elméletei | 351 |
| A személyészlelés kognitív megközelítése | 354 |
| A csoportok észlelése | 357 |
| Az előítélet és a megismerés kapcsolata | 358 |
| Mások viselkedésének megértése - Az attribúció | 358 |
| A sémák és forgatókönyvek szerepe a szociális megismerésben | 365 |
| Záró gondolatok | 367 |
| 17. VÉLEMÉNY, VÉLEMÉNYFORMÁLÁS: ATTITŰDÖK SZEREPE A NEVELÉSBEN (KISS PASZKÁL) | 368 |
| Mi az attitűd? | 369 |
| Nézetek rendszere, kognitív stílus | 373 |
| Az attitűdök és a viselkedés kapcsolata | 376 |
| Attitűddinamika, a véleményformálás személyes folyamatai | 381 |
| Meggyőzés, a véleményformálás társas folyamatai | 386 |
| Értékek és kultúrák | 390 |
| Záró gondolatok | 392 |
| 18. OSZTÁLYTERMI KOMMUNIKÁCIÓ, TANÁR-DIÁK INTERAKCIÓK (VÖRÖS ANNA) | 395 |
| Kommunikációs alapfogalmak | 395 |
| A kommunikáció kódjai: verbális és nem verbális kommunikáció | 400 |
| Kommunikációs szempontból jelentős mozzanatok a tanórán | 408 |
| Gordon modellje a hatékony tanításról | 413 |
| 19. A TANÁRI SZEREP, A HATALOM ÉS A TEKINTÉLY PROBLÉMÁI (SZABÓ ÉVA, VÖRÖS ANNA. N. KOLLÁR KATALIN) | 418 |
| A szerep fogalma a szociálpszichológiában | 419 |
| A szerepkonfliktus | 420 |
| A szereptanulás folyamatai | 422 |
| A tanári szerep jellemzői, a szerep betöltőjével kapcsolatos elvárások | 423 |
| A hatalom és a tekintély problémái a tanári munkában | 424 |
| A hatalomgyakorlás lehetőségei I. Vezetés, vezetési stílusok | 425 |
| A hatalomgyakorlás lehetőségei II. Fegyelmezés | 431 |
| A hatalomgyakorlás lehetőségei III. Ellenőrzés, értékelés | 434 |
| A feleltetés: az értékelés „prototípusa" | 438 |
| Hatalommal vagy a nélkül: konfliktusok és kezelésük az iskolában | 441 |
| Tanár-diák viszony az alternatív iskolákban | 444 |
| 20. AZ ISKOLA MINT SZERVEZET (SERFŐZŐ MÓNIKA,SOMOGYI MÓNIKA) | 451 |
| Az iskola szervezeti jellemzői | 452 |
| Az iskolák formális és informális működése | 452 |
| Az iskolák kultúrájának megnyilvánulási formái: a közvetlenül észlelhető jelek | 457 |
| Hogyan formálódik, alakul és változik a szervezeti kultúra? | 460 |
| Szervezetikultúra-típusok | 461 |
| Az iskolavezető vezetési stílusa | 466 |
| A pedagógusok az iskolai szervezetben | 467 |
| A nevelőtestület mint csoport | 468 |
| Iskolapszichológus a szervezetben | 468 |
| A pedagógiai pszichológia „társintézményei", nevelési tanácsadó, gyermek- és ifjúságvédelem | 470 |
| 21. PROBLÉMÁS TANULÓK, OKOK ÉS MEGOLDÁSI JAVASLATOK (FELLEGINÉ TAKÁCS ANNA) | 472 |
| Az egészséges fejlődés feltételei | 473 |
| Az egészséges fejlődést károsító tényezők | 477 |
| A problémás gyermek | 481 |
| A problémás viselkedés háttere | 486 |
| Mit tehetünk? A problémás viselkedés rendezése | 489 |
| Segítő beszélgetés az érintettekkel | 492 |
| Záró gondolatok | 495 |
| 22. KELLEMES PROBLÉMÁK (KISS ISTVÁN, BALOGH LÁSZLÓ) | 496 |
| A diákok megismerése | 497 |
| A pedagógus eszközei a diákok megismerésében | 499 |
| Pályaszocializáció | 504 |
| A pályaválasztási folyamat, a döntés tényezői | 506 |
| Személyiség- és foglalkozástípusok osztályozása | 509 |
| A pályaorientációs munka tanári lehetőségei, feltételei | 512 |
| Korlátok a pályaválasztási folyamatban | 515 |
| Pályaválasztási trendek | 516 |
| Iskolai tehetséggondozás: bevezető gondolatok | 518 |
| A tehetségfogalom alakulása, tehetségmodellek | 518 |
| A fejlesztés főbb irányai a tehetségmodellek alapján | 521 |
| Életkor és tehetségfejlesztés | 526 |
| A tehetség felismerése, azonosítása | 526 |
| Fejlesztőprogramok tanórán és órán kívül | 529 |
| Speciális feladatok a tantestületben | 533 |
| Iskola és család együttműködése a tehetségfejlesztésben | 534 |
| 23. EVOLÚCIÓS PSZICHOLÓGIA (SOÓS ISTVÁN) | 539 |
| Kezdjük a mítoszokkal! | 539 |
| Hát akkor lássuk a medvét (Ursus arctos)... Mi is az evolúció? | 540 |
| Barkácsoljunk embert (Homo sapiens)! | 542 |
| Az emberi agy szerveződési elvei - azaz a múlt valósággá válik | 543 |
| Az ember (Homo sapiens) csoportos viselkedésének az evolúció során kialakult mozgatórugói | 546 |
| Az evolúciós pszichológia perspektívái | 549 |
| A végső konklúzió | 550 |
| 24. A NEMEK KÉRDÉSE - SZEXUALITÁS AZ ISKOLÁBAN (F. LASSÚ ZSUZSA) | 551 |
| A biológiai és a társadalmi nem | 551 |
| A nemi identitás és a társadalmi nemi szerepek kialakulása | 552 |
| Az iskolában megfigyelhető pszichológiai nemi különbségek és hasonlóságok | 554 |
| A lélektani különbségek eredete - Lehetséges magyarázatok | 557 |
| Nők és férfiak az iskolában | 559 |
| Záró gondolatok | 561 |
| 25. AMIKOR NEM A GYEREKKEL VAN A BAJ... MEGVÁLTOZTATHATATLAN ADOTTSÁGOK (N. KOLLÁR KATALIN) | 563 |
| A hátrányos helyzet problémája | 563 |
| Az iskolarendszer jellemzői és fejlődési irányai | 567 |
| Megoldási lehetőségek a hátrányos helyzet csökkentésére | 569 |
| 26. A MÉDIA SZOCIALIZÁCIÓS HATÁSAI (KÓSA ÉVA) | 572 |
| A média hatása | 573 |
| A médiahatás modelljei | 573 |
| A média szerepe a fejlődésben | 577 |
| A média megértése gyerekkorban | 577 |
| A média szerepe a serdülők identitásfejlődésében | 583 |
| Záró gondolatok | 588 |
| FOGALOMTÁR | 591 |
| IRODALOM | 609 |