Témakörök



Lezárt aukciók


N. Kollár Katalin/Szabó Éva: Pszichológia pedagógusoknak

Szerző
Balogh László
Bernáth László
Demetrovics Zsolt
Dúll Andrea
Kiss István
F. Lassú Zsuzsa
Felleginé Takács Anna
Győri Miklós
Kiss Paszkál
Kósa Éva
Kőrössy Judit
N. Kollár Katalin
Séra László
Serfőző Mónika
Solymosi Katalin
Somogyi Mónika
Soós István
Szabó Éva
Szabó Mónika
Urbán Róbert
Vörös Anna
Szerkesztő
N. Kollár Katalin
Szabó Éva
Fotózta
Bágyoni József
Farkas István
Lőrinczi János
Németh Kinga
Demetrovics Zsolt
Dúll Andrea
Somi Éva
Wágner Margit
Zimonyi István
Osiris Kiadó (Budapest) ,
Fűzött kemény papírkötés , 639 oldal
Sorozatcím: Osiris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar 
Méret: 25 cm x 19 cm
ISBN: 963-389-672-X
Aukció vége:
2025-11-17 20:00

Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata

Szép állapotú példány.
Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.

Fülszöveg

Számos könyv, tanulmány jelent meg a nevelés és az iskolai szocializáció témakörében az utóbbi években. Mindeddig azonban nem született egy olyan kötet, amely a pszichológia tudományának minden... Tovább

Fülszöveg

Számos könyv, tanulmány jelent meg a nevelés és az iskolai szocializáció témakörében az utóbbi években. Mindeddig azonban nem született egy olyan kötet, amely a pszichológia tudományának minden területét annak pedagógiai, nevelés-lélektani és oktatási vonatkozásaival együtt tárgyalná. A kötet szerzői a szakterületükön kiemelkedő munkát végző, ugyanakkor a tanárképzésben is elkötelezett szakemberek, valamint gyakorló pszichológusok. Az ország számos tanárképző intézményében tanítanak, az óvó- és tanítóképzéstől a főiskolai és egyetemi szintű tanárképzésig. Jelen tankönyv a pszichológia használható, a gyakorlattal szorosan összefüggő törzsanyagát foglalja össze. A szerzők szándéka szerint haszonnal forgathatják az egyetemi és főiskolai tanárképzésben részt vevő hallgatók, gyakorló tanárok és óvodapedagógusok egyaránt. Az egyes fejezetek sorra veszik a gyermekek szocializációjában, személyiségük alakulásában fontos kérdéseket, majd a tanulásban szerepet játszó funkciókat, végül a tanári gyakorlat számára fontos szociálpszichológiai és pedagógiai pszichológiai kérdéseket. A témakörök kifejtése tartalmazza a fejlődéslélektani vonatkozásokat, a jelentkező nehézségek okainak, a megoldáskeresés szempontjainak és a problémakezelés lehetséges útjainak tárgyalását is. A fejezetek önállóan is értelmezhetők, felhasználhatók konkrét gyakorlati problémák megoldásához, pszichológiai jelenségek hátterének, működésének jobb megértéséhez. Minden fontos elméletet, jelenséget valamilyen konkrét iskolai, óvodai példa szemléltet. A könyvben tárgyalt példák és esetek segíthetnek a tanároknak abban, hogy a saját pedagógiai gyakorlatukban jelentkező nehéz helyzeteket mélyebben megértsék, támpontokat kapjanak azok átgondolásához, és megtalálják a legmegfelelőbb megoldásokat. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ (N. KOLLÁR KATALIN, SZABÓ ÉVA)13
1. A PSZICHOLÓGIA NÉZŐPONTJAI, IRÁNYZATAI ÉS MÓDSZEREI (N. KOLLÁR KATALIN)15
Mióta tudomány a pszichológia?15
A pszichológia nagy iskolái és megközelítési irányai18
A pszichológia nézőpontjai - gazdagság vagy ellentmondás?21
A pszichológiai vizsgálatok módszerei22
2. FEJLŐDÉS ÉS SZOCIALIZÁCIÓ (SOLYMOSI KATALIN)29
Mi a fejlődés?29
A fejlődés meghatározói35
Szocializáció: egyén, kultúra és társadalom39
3. AZ „ÉN" FOGALMA, AZ ÉNFEJLŐDÉS ELMÉLETEI (KŐRÖSSY JUDIT)51
A személyiség fogalma51
Az én (szelf) fogalma és működése52
Az éntudat kialakulása56
Az énkép fejlődése57
Az énkép és az iskolai teljesítmény kapcsolata71
Záró gondolatok73
4. A CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ JELLEMZŐI (SOLYMOSI KATALIN)74
A család szerepe a fejlődésben74
A korai hatások jelentősége75
A szülők nevelő hatása847
A családi rendszer89
5. ÉRZELMEK (URBÁN RÓBERT)95
Az érzelem és a hangulat96
Két érzelemelmélet96
Érzelemkifejezés és kommunikáció97
Az érzelmek funkciói99
Az érzelmek fejlődése: kötődés, érzelmi szabályozás és érzelmi intelligencia101
Pozitív érzelmek és a szubjektív jóllét107
Szomorúság és depresszió110
Félelem és szorongás az iskolában111
A düh és az agresszió114
Agresszió és a katarzishipotézis115
6. AZ IDENTITÁS ALAKULÁSA: Ml DŐL EL SERDÜLŐKORBAN? (N. KOLLÁR KATALIN)119
Autonómia és függőség119
A prepubertás és a serdülőkor fejlődési sajátosságai123
Az érett személyiség126
7. AKTIVÁCIÓS SZINT, STRESSZ ÉS A TUDATÁLLAPOTOK (DÚLL ANDREA. URBÁN RÓBERT, DEMETROVICS ZSOLT)131
Agy, elme és tudat132
Kell-e tudattalan folyamatokat feltételeznünk a tudat megértéséhez?142
Szenvedélybetegségek142
Dinamikus tényezők a viselkedésszabályozásban: érzelmek, motiváció és aktiváció148
Arousal, aktiváció és személyiség154
Fáradás és oktatásszervezés, a fáradás csökkentése az iskolában156
Alvás és aktiváció - Biológiai ritmusok158
Aktiváció és stressz162
8. MOTIVÁCIÓ (SZABÓ MÓNIKA)169
Alapfogalmak170
Az ember mint biológiai lény: az alapvető motivációk és hátterük171
Az ember mint az állatvilágtól különböző lény: humánspecifikus motivációk179
A motiváció tágabb kontextusban: személyiségelméleti megközelítések183
Motiváció és iskola186
Záró gondolatok190
9. PERCEPCIÓ ÉS FIGYELEM (SÉRA LÁSZLÓ)192
Az észlelés192
A figyelem215
10. TANULÁS ÉS EMLÉKEZÉS (BERNÁTH LÁSZLÓ)224
Tanulás225
Emlékezés229
Értelmes tanulás és emlékezés239
11. ÉRTELMI FEJLŐDÉS, GONDOLKODÁS, BESZÉD ÉS INTELLEKTUÁLIS TELJESÍTMÉNY (GYÓRI MIKLÓS)243
Az értelmi fejlődés243
Nyelv, nyelvi fejlődés és nyelvi hátrány255
Az intelligencia262
12. AZ ISKOLAI TANULÁSRA VALÓ KÉSZENLÉT, SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK (SÉRA LÁSZLÓ. BERNÁTH LÁSZLÓ)265
Tanulási és társas kompetenciák az iskolába lépés idején265
A speciális tanulási nehézségek meghatározása267
Figyelemhiányos hiperaktivitási zavar268
Az olvasás alapfolyamatainak fejlődése és az olvasási zavar (diszlexia)269
Az írás mechanizmusa és az írászavar (diszgráfia)273
Számfeldolgozás és a számolási zavar (diszkalkulia)274
13. A TÁRSAS KAPCSOLATOK, SZEMÉLYKÖZI VONZALOM ÉS A CSOPORTFOLYAMATOK (N. KOLLÁR KATALIN)279
A társas kapcsolatok alakulása életkoronként280
A csoport283
Az emberek közti vonzalom293
A csoportban elfoglalt hely életkori és egyéni jellemzői300
A csoportszerkezet feltárása: a szociometria301
14. NORMAALAKULÁS, ENGEDELMESSÉG ÉS CSOPORTHOZ IGAZODÁS (N. KOLLÁR KATALIN)310
A csoportnyomás jelensége310
A vonatkoztatási csoport313
Honnan származnak a csoport normái?315
A felelősségvállalás hiánya és engedelmesség317
A csoportok szerepe a véleményformálásban: segítség vagy tehertétel?320
15. FELADATVÉGZÉS CSOPORTBAN, VERSENGÉS ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS (N. KOLLÁR KATALIN)324
Teljesítmény csoportban324
Festinger elmélete a társas összehasonlításról328
Versengés és/vagy kooperáció333
A versengés okai337
A kooperáció szerepe az oktatásban és nevelésben340
A segítségnyújtás, a proszociális viselkedés346
16. SZEMÉLYPERCEPCIÓ, ATTRIBÚCIÓ, EGYÉNEK ÉS CSOPORTOK MEGÍTÉLÉSE (SZABÓ ÉVA)350
A személypercepció mint tudományos probléma351
A személyészlelés klasszikus elméletei351
A személyészlelés kognitív megközelítése354
A csoportok észlelése357
Az előítélet és a megismerés kapcsolata358
Mások viselkedésének megértése - Az attribúció358
A sémák és forgatókönyvek szerepe a szociális megismerésben365
Záró gondolatok367
17. VÉLEMÉNY, VÉLEMÉNYFORMÁLÁS: ATTITŰDÖK SZEREPE A NEVELÉSBEN (KISS PASZKÁL)368
Mi az attitűd?369
Nézetek rendszere, kognitív stílus373
Az attitűdök és a viselkedés kapcsolata376
Attitűddinamika, a véleményformálás személyes folyamatai381
Meggyőzés, a véleményformálás társas folyamatai386
Értékek és kultúrák390
Záró gondolatok392
18. OSZTÁLYTERMI KOMMUNIKÁCIÓ, TANÁR-DIÁK INTERAKCIÓK (VÖRÖS ANNA)395
Kommunikációs alapfogalmak395
A kommunikáció kódjai: verbális és nem verbális kommunikáció400
Kommunikációs szempontból jelentős mozzanatok a tanórán408
Gordon modellje a hatékony tanításról413
19. A TANÁRI SZEREP, A HATALOM ÉS A TEKINTÉLY PROBLÉMÁI (SZABÓ ÉVA, VÖRÖS ANNA. N. KOLLÁR KATALIN)418
A szerep fogalma a szociálpszichológiában419
A szerepkonfliktus420
A szereptanulás folyamatai422
A tanári szerep jellemzői, a szerep betöltőjével kapcsolatos elvárások423
A hatalom és a tekintély problémái a tanári munkában424
A hatalomgyakorlás lehetőségei I. Vezetés, vezetési stílusok425
A hatalomgyakorlás lehetőségei II. Fegyelmezés431
A hatalomgyakorlás lehetőségei III. Ellenőrzés, értékelés434
A feleltetés: az értékelés „prototípusa"438
Hatalommal vagy a nélkül: konfliktusok és kezelésük az iskolában441
Tanár-diák viszony az alternatív iskolákban444
20. AZ ISKOLA MINT SZERVEZET (SERFŐZŐ MÓNIKA,SOMOGYI MÓNIKA)451
Az iskola szervezeti jellemzői452
Az iskolák formális és informális működése452
Az iskolák kultúrájának megnyilvánulási formái: a közvetlenül észlelhető jelek457
Hogyan formálódik, alakul és változik a szervezeti kultúra?460
Szervezetikultúra-típusok461
Az iskolavezető vezetési stílusa466
A pedagógusok az iskolai szervezetben467
A nevelőtestület mint csoport468
Iskolapszichológus a szervezetben468
A pedagógiai pszichológia „társintézményei", nevelési tanácsadó, gyermek- és ifjúságvédelem470
21. PROBLÉMÁS TANULÓK, OKOK ÉS MEGOLDÁSI JAVASLATOK (FELLEGINÉ TAKÁCS ANNA)472
Az egészséges fejlődés feltételei473
Az egészséges fejlődést károsító tényezők477
A problémás gyermek481
A problémás viselkedés háttere486
Mit tehetünk? A problémás viselkedés rendezése489
Segítő beszélgetés az érintettekkel492
Záró gondolatok495
22. KELLEMES PROBLÉMÁK (KISS ISTVÁN, BALOGH LÁSZLÓ)496
A diákok megismerése497
A pedagógus eszközei a diákok megismerésében499
Pályaszocializáció504
A pályaválasztási folyamat, a döntés tényezői506
Személyiség- és foglalkozástípusok osztályozása509
A pályaorientációs munka tanári lehetőségei, feltételei512
Korlátok a pályaválasztási folyamatban515
Pályaválasztási trendek516
Iskolai tehetséggondozás: bevezető gondolatok518
A tehetségfogalom alakulása, tehetségmodellek518
A fejlesztés főbb irányai a tehetségmodellek alapján521
Életkor és tehetségfejlesztés526
A tehetség felismerése, azonosítása526
Fejlesztőprogramok tanórán és órán kívül529
Speciális feladatok a tantestületben533
Iskola és család együttműködése a tehetségfejlesztésben534
23. EVOLÚCIÓS PSZICHOLÓGIA (SOÓS ISTVÁN)539
Kezdjük a mítoszokkal!539
Hát akkor lássuk a medvét (Ursus arctos)... Mi is az evolúció?540
Barkácsoljunk embert (Homo sapiens)!542
Az emberi agy szerveződési elvei - azaz a múlt valósággá válik543
Az ember (Homo sapiens) csoportos viselkedésének az evolúció során kialakult mozgatórugói546
Az evolúciós pszichológia perspektívái549
A végső konklúzió550
24. A NEMEK KÉRDÉSE - SZEXUALITÁS AZ ISKOLÁBAN (F. LASSÚ ZSUZSA)551
A biológiai és a társadalmi nem551
A nemi identitás és a társadalmi nemi szerepek kialakulása552
Az iskolában megfigyelhető pszichológiai nemi különbségek és hasonlóságok554
A lélektani különbségek eredete - Lehetséges magyarázatok557
Nők és férfiak az iskolában559
Záró gondolatok561
25. AMIKOR NEM A GYEREKKEL VAN A BAJ... MEGVÁLTOZTATHATATLAN ADOTTSÁGOK (N. KOLLÁR KATALIN)563
A hátrányos helyzet problémája563
Az iskolarendszer jellemzői és fejlődési irányai567
Megoldási lehetőségek a hátrányos helyzet csökkentésére569
26. A MÉDIA SZOCIALIZÁCIÓS HATÁSAI (KÓSA ÉVA)572
A média hatása573
A médiahatás modelljei573
A média szerepe a fejlődésben577
A média megértése gyerekkorban577
A média szerepe a serdülők identitásfejlődésében583
Záró gondolatok588
FOGALOMTÁR591
IRODALOM609
Vissza
Tétel sorszám:
335

Kikiáltási ár:
1 Ft
(Minimum licitlépcső: 1000 Ft)

Hátralévő idő:
Amennyiben az utolsó 5 percben licit érkezik, a lejárati időpont további 5 perccel módosul.


Leütési ár:
19.815 Ft Licitek száma: 19



Ft
Minden aukción megnyert tétel után 15% árverési jutalékot számolunk fel, amely jutalékot a megnyert árverést követően a vételár alapján azon felül kell megfizetni!