Aukciós tétel adatai
Paris, 1944, E. Beudelot nyomtatása és kiadása, 94 p. + [14] p.
Aukciós jelenlegi tétel részletes leirata
Eliane Bricard Nagy-nak Németh Jenő számára szóló ajándékozási bejegyzésével. Számozott, bibliofil példány. Le Cid. Tagedie. Par P. Corneille. (Paris, M. DC. LXXXII. Avec Privilege de Roy). [francia nyelvű irodalmi mű]
A szereplők közreadásával, iniciálékkal és nyomdadíszekkel. Jelen kötet a 319. sz. példány. A fedlap hátoldalára beragasztott, tollal beírt, francia nyelvű, névre szóló ajándékozási bejegyzéssel.
Kiadói varrott bőr díszkötésben lévő példány aranyozott feliratozású, bourbon-liliomos fed- és hátlappal, feliratozatlan, hétbordás, jó állapotú könyvgerinccel, pergamen előzéklapokkal, tiszta, szép, körbevágatlan, vízjeles belívekkel, hiánytalan, gyűjtői állapotú luxuskivitelben, színes, feliratozatlan, jó állapotú kiadói védődobozban.
A kötet ajándékozási bejegyzésének címzettje Németh Jenő [írói álneve: Újfalusi Németh Jenő] (Szegvár, 1941. május 25. – 2024. június 25.) magyar irodalomtörténész, nyelvész, francia filológus, műfordító, egyetemi docens. A Szegedi Tudományegyetem magyar-francia szakán szerzett diplomát, ahol később maga is oktatott. Montpellier-ben ösztöndíjasként mélyítette el francia irodalmi és nyelvészeti ismereteit. Kutatási területe a 16-17. századi francia irodalom, a 18. századi magyar irodalom és a leíró magyar nyelvészet volt. Filológiai munkássága mellett műfordítóként is jelentős életművet hagyott hátra, több francia költő és prózaíró művét ültette át magyar nyelvre. Számos tudományos publikáció, tanulmánykötet és antológia fűződik a nevéhez.
Pierre Corneille (Rouen, 1606. június 6. – Párizs, 1684. október 1.) francia drámaíró, a klasszicista tragédia egyik megalapozója, a 17. századi francia színház meghatározó alakja. Jogot tanult, majd hivatalnoki pályára lépett, de hamar az irodalom felé fordult. Első sikereit vígjátékaival aratta, legismertebb és legnagyobb hatású műve az 1637-ben bemutatott Le Cid, amely az antik eszmények és a szenvedélyes hősiesség összefeszülését mutatja be. A darab nagy közönségsikert aratott, de vitát is kiváltott, s ezzel elindította a „klasszikus dráma” szabályainak franciaországi vitáját. Corneille később számos történelmi tárgyú tragédiát írt, többek között a Horace, Cinna és Polyeucte című műveket. Pályája későbbi szakaszában Racine és Moliere árnyékába került, de életműve alapvetően meghatározta a francia tragédia fejlődését. A Francia Akadémia tagja lett, és haláláig az irodalmi élet megbecsült alakja maradt.